MediaWatch

Danskernes opbakning til Muhammed-tegningerne er blevet mindre

Siden terrorangrebet mod Charlie Hebdo i Paris har flere ændret holdning til Muhammed-tegningerne, viser undersøgelse.

Foto: Jason Decrow/AP/Ritzau Scanpix

På fem år har en større del af befolkningen ændret syn på, om det var rigtig eller forkert af Jyllands-Posten at bringe Muhammed-tegningerne. Det skriver Berlingske på baggrund af en undersøgelse fra Kantar Gallup.

Efter terrorangrebet mod Charlie Hebdo i Paris i 2015 svarede 65 pct., at det var rigtigt af Jyllands-Posten mod 17 pct., der mente, at det var forkert. I dag svarer 53 pct. ifølge undersøgelsen, at det var rigtigt, mens 28 pct. mener, at det var forkert.

Senest er Muhammed-tegningerne blevet sat i forbindelse med en annonce fra Nye Borgerligere, hvor flere medier - herunder Berlingske og Weekendavisen - meldte ud, at de var klar til at bringe annoncen med tegningerne. Hos bl.a. Jyllands-Posten og Ekstra Bladet ville man afvise at bringe annoncen fra det danske parti.

Nye Borgerlige måtte dog opgive at bringe annoncer med tegningerne, da satiremagasinet Charlie Hebdo ikke ville give tilladelse til at bruge tegningerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs