MediaWatch

Journalister på Ekstra Bladet genoptager arbejdet og kritiserer ledelsens håndtering

Ledelsens håndtering af bebudede afskedigelser på Ekstra Bladet får kritik med på vejen af ansatte på mediet.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

De redaktionelle medarbejdere hos Ekstra Bladet, som mandag nedlagde arbejdet, er tirsdag vendt tilbage, skriver Journalisten. Samtidig kritiserer de ansatte ledelsens håndtering af mandagens nedlæggelse af otte stillinger.

"Der er blevet fejret og hoveret på sociale medier og på Ekstra Bladets hjemmeside af ledende medarbejdere. Manglen på respekt og forståelsen for hårdtarbejdende kollegers offer skærer i øjnene," skriver de ansatte ifølge Journalisten til Ekstra Bladets chefredaktion og JP/Politikens Hus' ledelse.

Poul Madsen, ansv. chefredaktør for Ekstra Bladet, siger til fagbladet, at han tager de ansattes anklager "roligt".

De otte afskedigelser hos Ekstra Bladet er et led i besparelser på i alt 10 mio. kr. De skal bl.a. bruges til at udvide indsatsen på videoområdet og betalt indhold, lød det mandag fra Poul Madsen over for MediaWatch.

De redaktionelle medarbejdere, der altså nedlagde arbejdet i et døgns tid, har stillet sig særdeles kritiske over for behovet for at finde besparelser.

"De ansatte er utroligt skuffede over, man nu igen vil skille sig af med nogle højt værdsatte kollegaer, hvor nogle af dem har både 20 og 30 års anciennitet i huset. Det gør selvfølgelig et meget stort indtryk," sagde Per Mathiessen, tillidsrepræsentant for de redaktionelle medarbejdere hos Ekstra Bladet, mandag til MediaWatch.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs