MediaWatch

North Media: Effektivisering og onlineforretning bag opjustering

Nedgraderingen fra to til en ugentlig omdeling af tilbuds- og ugeaviser i FK Distribution samt fremgang for boligportal har været med til at løfte North Media i andet kvartal, siger direktør.

Foto: PR/North Media

North Media er kommet solidt gennem andet kvartal, hvor særligt effektiviseringer og fremgang til virksomhedens onlinedel har været med til at løfte indtjeningen. Det er også på den baggrund, at North Media nu kan opjustere sine forventninger til 2020.

Sådan lyder det fra den administrerende direktør Kåre Wigh i forbindelse med selskabets regnskab, der landede onsdag aften.

"Det er primært drevet af, at effektiviseringerne og omstillingerne fra to til en omdelinger om ugen er gået bedre, end vi havde ventet ved starten af året," lyder det fra Kåre Wigh.

Faldende volumener hos North Medias omdelingsforretning, FK Distribution, har medført, at North Media har følt sig nødsaget til at halvere den ugentlige omdeling fra to til en.

Men også North Medias onlineforretning har vist pæn fremgang. Især Boligportal, der udgør hovedparten af North Media Online og har fokus på lejemarkedet, er vokset ifølge direktøren.

"Der har vi lykkes med at vækste på den klassiske forretning. Det, vi også gør nu, er, at udvikle nye værditilbud til udlejere og serviceleverandører," siger Kåre Wigh.

North Media venter nu en omsætning på 1005-1045 mio. kr. og et EBIT-resultat før særlige poster på 215-245 mio. kr. Selskabet ventede tidligere et driftsresultat på 200-230 mio. kr. og en omsætning på 990-1040 mio. kr.

En omstilling du kun kan gøre en gang

Hos North Media har udbruddet af covid-19 været med til at accelerere de nedadgående volumener af tryksager, der skal omdeles, fortæller Kåre Wigh.

Det har betydet en vigende toplinje hos FK Distribution, hvor salget er faldet til 221,4 mio. kr. i andet kvartal fra 240,4 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

"Der er en generel sivende trend på volumen af tryksager, og det har der været de sidste mange år. Det er der ikke noget nyt i. Men der så vi et øget fald i volumen, og det, mener vi, er drevet frem af usikkerheden omkring covid-19 hos vores kunder," lyder det fra direktøren.

Det har også betydet effektiviseringer til omdelingsforretningen, hvor de ugentlige omdelinger nu er halveret.

Det har til gengæld haft en betydelig positiv effekt på indtjeningen. Hos FK Distribution er driftsresultatet målt på EBIT steget til 53,9 mio. kr. fra 43,8 mio. kr. i andet kvartal 2019.

På koncernplan er driftsresultatet før særlige poster steget til 56,1 mio. kr. mod 40,6 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

Kåre Wigh anerkender, at den type effektivisering, der er gennemført, kun kan laves en gang. Men det betyder ikke, at forretningen er færdig med at omstille sig.

"FK er en forretning, der har omdelt tryksager i 50 år. Det, der har været FK's styrke, er, at vi har været i stand til at tilpasse forretningen til de betingelser, der nu er, hele tiden," lyder det fra Kåre Wigh.

"Selvfølgelig er omstilling fra to til en omdeling en meget stor ting, som du kun kan gøre en gang. Men alligevel har vi lykkes med hele tiden at tilpasse omkostningerne og driften til den volumen, som vores kunder ønsker. Så vi tror på, vi kan blive ved med at finde effektiviseringer efterhånden som markedet udvikler sig."

North Media fik 8,6 millioner for frasolgte aviser

North Media skruer op for forventningerne til 2020

North Media udbetaler oprindeligt foreslået udbytte

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere