Medier melder om annoncetab på over en halv milliard

Coronakrisen har ramt printmediernes annonceomsætning hårdt med et fald på over en halv milliard kr., estimerer Danske Medier.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Printmedierne har tabt store annonceindtægter som en konsekvens af coronakrisen Det skriver Finans og Jyllands-Posten på baggrund af en opgørelse fra brancheorganisationen Danske Medier.

"Vores foreløbige estimater indikerer et fald i annonceomsætningen på 550 mio. kr. blandt danske medier, men vi har ikke modtaget de endelige indberetninger fra 2. kvartal endnu," skriver Danske Mediers politiske chef, Allan Sørensen.

Han uddyber, at printannonceringen er hårdere ramt end de digitale annonceinvesteringer, og at printmarkedet samtidig ser ud til at være længere tid om at rette sig op igen. Det kan forstærke forskydningen af annonceindtægter fra print mod digitale medier, lyder vurderingen.

Annonceringen for de trykte nyhedsmedier faldt 10,7 pct. sidste år. Flere mediehuse har i første halvår sat ind med besparelser og afskedigelser sim en konsekvens af den nedgang på annoncemarkedet, coronakrisen har udløst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også