MediaWatch

Herning Folkeblad håber på hjælpepakke: Vi kigger ind i et annoncetab på 20-25 mio. kr.

Selvom annonceindtægterne lige nu er mere end halveret, bliver udgivelsesblusset ikke sat ned i Herning Folkeblad, siger chefredaktør og direktør, der håber på, at regeringen vil komme medierne til hjælp.

Foto: Jens Dresling

Mens medierne publicistisk retter ryggen, er coronakrisen samtidig i gang med at presse annonceøkonomien i knæ mange steder.

Det gælder også i Herning Folkeblad, der ud over dagbladene Herning Folkeblad og Midtjyllands Avis udgiver ti ugeaviser og driver seks kommercielle lokalradioer, forklarer adm. direktør og ansv. chefredaktør Alex Nielsen.

"Vi har valgt, at vi fortsætter på samtlige vores platforme, og derfor kigger vi ind i en økonomisk meget belastende tid, men vi kigger også ind i en publicistisk nødvendig tid, hvor vi skal være der," Alex Nielsen.

Han uddyber, at alle forretningsområder har mærket en akut nedgang i annoncesalget.

"Vi kigger ind i et tab på mellem 20 og 25 mio. kr. på annonceområdet," siger Alex Nielsen, der uddyber, at det estimerede tab rækker frem mod sommerferien.

Bred nedgang

Alle forretningsområder inden for dagblade, ugeaviser og kommercielle radiostationer har mærket en akut nedgang i annoncesalget, forklarer han.

"Det er både på dagbladsannoncering, ugeaviser og lokalradio, så vi er ramt på hele paletten,” siger Alex Nielsen.

Ifølge direktøren ligge annonceomsætningen hos Herning Folkeblade lige nu på under halvdelen af det normale niveau.

"Det er drastiske tal for os. Vi opererer lige nu med indekstal på mellem 30 og 40 (i annonceomsætning i forhold til normalt, red.), og ingen kan vide, hvor lang den periode er," siger Alex Nielsen.

"Vi håber som resten af verden, at vi kommer i gang inden alt for længe igen. Det vil tage nogen tid at få tingene normaliseret, og det vil ikke undre os, hvis vi skal forbi sommerferien, før det sker."

Kan I fortsætte med at udkomme uændret?

"Det vil vi forsøge. Vores lokale mission vil fortsat eksistere. Jeg er meget imponeret over de nationale medier, og dem er vi et totalt nødvendigt lokalt supplement til for den enkelte borger, der er sendt hjem og skal vide, hvad det betyder for lokalt for sig selv og andre," siger Alex Nielsen.

Håber på hjælpepakke

Selvom regeringen på rekordtid har fået hjælpepakker til erhvervslivet på benene, har det været svært for medierne at se sig selv i dem. Her er medarbejderne ikke sendt hjem, men arbejder på fuld tryk, mens omsætningen dykker.

Danske Medier har derfor mandag foreslået en konkret hjælpepakke målrettet medierne, og Alex Nielsen sætter sin lid til, at det nu vil føre til politisk handling.

"Vi håber på en kommende erhvervspakke, der kan hjælpe os, der er kittet i samfundet nationalt og lokalt," siger Alex Nielsen.

I Jysk Fynske Medier er medarbejderne gået 10 pct. ned i løn i april, maj og juni for at undgå fyringer og afhjælpe presset på økonomien. Også Lolland-Falsters Folketidende overvejer at sætte lønreduktion i spil, men her er Herning Folkeblad ikke endnu, siger Alex Nielsen.

"Nej, det er vi ikke kommet til endnu. Vi afventer lige de tiltag, der er for at etablere hjælpepakker først."

Herning Folkeblad har en egenkapital på 149 mio. kr. og kom i seneste regnskab ud med et resultat på 2,3 mio. kr. ud af en bruttofortjeneste på 109 mio. kr. for 2018. Med coronakrisen er forventningerne til resultatet i år blevet mere dystre.

"Vi kommer til at kigge ind i røde tal for året. Spørgsmålet er, hvor røde de er. Lige nu er det postkasserød," siger Alex Nielsen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere