Jysk Fynske-medarbejdere vil skære en tiendedel af lønnen i tre måneder

Størstedelen af faggrupperne i Jysk Fynske Medier har tilbudt at gå 10 pct. ned i løn de kommende tre måneder. Det sker for at afhjælpe presset på økonomien i mediehuset, der forventer trecifret milliontab som følge af coronaudviklingen.
Jesper Rosener, adm. direktør, Jysk Fynske Medier. | Foto: Michael Bager/Fynske Medier/Jysk Fynske Medier.
Jesper Rosener, adm. direktør, Jysk Fynske Medier. | Foto: Michael Bager/Fynske Medier/Jysk Fynske Medier.

Tillidsfolkene for langt de fleste faggrupper hos Jysk Fynske Medier har tilbudt, at koncernens medarbejdere går 10 pct. ned i løn i april, maj og juni. Det oplyser Jesper Rosener, adm. direktør for medieselskabet.

"Vi fik en henvendelse fra vores tillidsfolk på det redaktionelle område, hvor de tilbyder at gå 10 pct. ned i løn fra 1. april og tre måneder frem uden at gå ned i arbejdstid. Det forudsætter, at ledelsen går med ned i løn, og jeg har spurgt direktører og chefredaktører om det, og det er vi selvfølgelig helt med på. I dag har vi spurgt andre tillidsfolk, og der er fra tillidsfolkene i både salg og administration opbakning til det. Så det er stort set alle medarbejdere," siger Jesper Rosener.

Han uddyber, at Jysk Fynske Medier har lønudgifter for omkring 800 mio. kr. årligt. Hvis man dividerer det ned med 10 pct. lønnedgang i tre måneder, vil besparelsen være 20 mio. kr. Men helt så stort et beløb forventer Jesper Rosener ikke, at tiltaget vil bidrage med.

"Eksempelvis vores budes løn rører vi ikke ved, fordi de er på mindstelønnen i forvejen. Og vi må heller ikke forvente, at alle medarbejdere i de øvrige grupper vil være med. Så jeg vil skyde på, at det bliver i omegnen af 15 mio. kr. i alt," siger Jesper Rosener.

Venter tab på 125 mio. kr. og afskedigelser

Baggrunden for det usædvanlige træk er coronasituationens indvirkning på Jysk Fynske Mediers økonomi. Jesper Rosener kalder situationen "kritisk" og anslår et tab på bundlinjen på 125 mio. kr. i 2020. Med i dét beløb tæller tab på eksempelvis Jysk Fynske Mediers værdipapirer, hvor aktiemarkeder rundt om i verden og også i Danmark er ramt af store tab.

Den lønnedgang, som tillidsfolkene har tilbudt, skal nu aftales med hver enkelt medarbejder.

"Det er ikke noget, som tillidsfolkene kan aftale på vegne af samtlige medarbejdere. Vi skal nu ud og spørge hver eneste medarbejder, om han eller hun er med på at gå 10 pct. ned i løn. Vi håber da på noget nær fuldstændig opbakning, men vi kan støde på medarbejdere, som står i en helt særlig situation, hvor vi vil se positivt på at fastholde lønnen. Jeg håber ikke, nogen skal gå fra hus og hjem ved at gå 10 pct. ned i løn i tre måneder. Men hvis det er tilfældet, så kigger vi selvfølgelig på det," siger Jesper Rosener.

Ny overenskomst

Midt i coronavirussets hærgen kunne Dansk Journalistforbund og Danske Medier Arbejdsgiver i weekenden præsentere en ny overenskomst for dagbladsjournalister. Overenskomsten, som også dækker Jysk Fynske Medier, indeholder blandt andet lønreguleringer på 1,55 pct. om året.

Netop lønudgifter var i fokus, da Jysk Fynske Medier sidste år præsenterede en spareplan. Her blev det lagt til grund for den økonomiske plan, at de samlede lønudgifter skal holdes i ro. Det er stadig udgangspunktet, siger Jesper Rosener.

"Der kom en overenskomstaftale i weekenden, som indeholder lønstigninger. Vi har som mål at holde lønudgifterne i ro, og hvis vi skal det, så skal jeg afskedige medarbejdere på baggrund af den nye overenskomst. Oven i det skal vi regne på konsekvenserne af den situation, vi står i nu. Jeg kan ikke fortælle, hvor mange medarbejdere vi samlet set stod til at skulle afskedige, men der er sorte skyer på himlen, som vi prøver at kæmpe imod," siger han.

Lønnedgang er "en pulje for sig"

Direktøren oplyser, at den nye situation med coronavirusset har sat forhandlingerne om at kompensere for de overenskomstmæssige lønstigninger på pause – men de er ikke lagt i skuffen.

"Vores lønudgifter skal holdes i ro, uanset at de redaktionelle medarbejdere nu får lønstigninger de kommende år. Der skal findes besparelser svarende til lønstigningen, og det skal gøres med det samme. Det er vores udgangspunkt. Men vores tilgang med dén lønnedgang, som medarbejderne har tilbudt, betyder, at vi først ser på det, når de tre måneder med sænket løn er udløbet," siger Jesper Rosener, der ikke ser en komplet kobling mellem tillidsfolkenes tilbud om at gå ned i løn og Jysk Fynske Mediers plan om at holde lønudgifterne i ro:

"Det er en pulje for sig. Det er en håndsrækning, som medarbejderne giver virksomheden alene i kraft af den ekstraordinære situation omkring coronavirusset. Men det er klart, at når vi er ude i perioden om tre måneder, så vil det forhåbentlig påvirke virksomheden generelt positivt, så det kan sagtens være, at det får en positiv afsmitning på de forhandlinger, der kommer senere. Men i udgangspunktet er det to separate ting."

Den forventede bundlinjeeffekt af coronavirusset på godt 125 mio. kr. skal ses i forhold til det forventede overskud for Jysk Fynske Medier i 2020. Per Westergård, formand for selskabets bestyrelse, meddelte i efteråret til MediaWatch, at målet dengang lød et overskud på 20 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også