Avisuddelere åbne for at byde ind på brevuddeling

Jo mere distributører af blandt andet aviser kan fylde i taskerne til udbringning, jo bedre, lyder det fra distributører med udsigt til ny postaftale.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix

Hvis opgaven med at bringe breve ud til danske husstande sendes i udbud, så er Dagbladenes Distributionsnet ikke afvisende over for at byde ind, skriver DR. Opgaven ligger i dag hos Postnord, der har den såkaldte befordringspligt i hele landet.

"Vi kører hver eneste nat til samtlige adresser i hele landet. Hvis vi skal ud med Jyllands-Posten til fru Olsen, er det interessant også at tage hendes to breve med. Jo mere vi kan få med ud til kunderne, jo billigere er det," siger Hans Peter Nissen, formand for Danske Mediers distributionsudvalg og logistikdirektør i JP/Politikens Hus, til DR og tilføjer, at prisen for at sende et brev med håndskreven adresse formentlig vil skulle hæves fra de nuværende 10 kr. til 25-30 kr. for at være rentabel.

Postnord blev i december tildelt 100 mio. kr. for at forlænge befordringspligten frem til sommeren 2020. Den stod ellers til at udløbe ved årsskiftet. I øjeblikket forhandles der om en ny postaftale, og flere partier åbner op for, at opgaven med at bringe breve ud i landet sendes i udbud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også