Grakom: Giv mediestøtte til indhold frem for medier

Mediestøtten er utidssvarende og bør i fremtiden indrettes, så den følger indholdet frem for mediet, mener brancheorganisationen Grakom.
Foto: Niels Hougaard/ERH
Foto: Niels Hougaard/ERH

Når regeringen og støttepartierne i den kommende tid skal forhandle en ny medieaftale, bør de samtidig lægge mediestøtten om. Sådan lyder opfordringen fra adm. direktør Thomas Torp fra brancheorganisationen Grakom, der i et debatindlæg på Altinget bl.a. opfordrer til at give produktionsstøtten til indhold frem for medier.

"I en fremtidig mediestøtte bør pengene følge de enkelte mediers indhold af politiske, samfundsrelaterede og kulturelle emner frem for selve mediet. Mediestøtten bør ikke være betinget af, at man skriver om alle emnerne – et emne bør være nok. Medier bør til gengæld ikke få støtte for alt det andet indhold, som de gør nu. I dag er støtten principielt den samme for sladderartikler og artikler om politik," skriver Thomas Torp, der mener, at en ændring bl.a. vil gøre det lettere at drive nichemedier om politik, samfund og kultur.

Ud over ændringen af mediestøtten foreslår organisationen også, at nulmomsen, som nyhedsmedier har i dag, erstattes af en mediemoms, der er den samme for alle typer medier.

Grakoms tanker flugter med forslag fra både magasinhuse og forlag, der tidligere har talt for en ensretning af momsreglerne.

EU gav sidste år grønt lys for, at de enkelte medlemslande kunne sidestille digitale medier med trykte medier i forhold til landets gældende momsregler. Da nulmomsen i Danmark alene har omfattet nyhedsmedier, gælder den nye digitale nulmoms, der blev indført sidste år, kun digitale nyhedsmedier.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også