MediaWatch

Hver tredje unge ser ikke behov for nyhedsmedier for at følge med

Journalistiske medier spiller ingen central rolle for at kunne følge med i samfundsdebatten for hver tredje mellem 18 og 34 år, viser undersøgelsen "Publicistisk Barometer 2019".

Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov
Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

De klassiske nyhedsmedier har ingen særstatus for unge, når det gælder om at følge med i samfundsdebatten. Det viser undersøgelsen "Publicistisk Barometer 2019", skriver fagbladet Journalisten.

I undersøgelsen svarer 35 pct. af de 18-34-årige, at de godt kan følge med i samfundsdebatten uden journalistisk redigerede medier. 43 pct. ser dog nyhedsmedierne som afgørende for at kunne følge med. Det tal er væsentligt højere blandt de ældre. 78 pct. af de 55-69-årige ser nyhedsmedierne som essentielle for at have føling med samfundsdebatten.

Antallet af unge, der føler sig dækket ind uden nyhedsmedier via f.eks. sociale medier, er "ret højt", vurderer medieforsker Mark Blach-Ørsten fra Center for Nyhedsforskning ved RUC, der står bag undersøgelsen.

"Det har jo aldrig været sådan, at de 18-årige har holdt avis og set TV Avisen hver aften. De unge har altid haft travlt med andre ting. Men forskellen er potentielt større nu, fordi der er kommet så mange tilbud, som man kan bruge sin fritid på. Vil man streame en fed serie eller læse en tung artikel?," siger han til Journalisten.

"Publicistisk Barometer 2019" præsenteres på Mediernes Årsdag i næste uge, som Danske Medier står bag.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere