Global: Australske medier i oprør over nye medieregler

Nye krav fra den australske regering sender landets medier op i det røde felt, flere amerikanske medier vil følge New York Times-udviklet annoncemodel, og Netflix får endelig integreret Facebook i USA...

Australske mediebosser i oprør

Som MediaWatch kunne fortælle i går, har den australske regering foreslået nye og større krav om selvregulering til landets medier samt strengere ejerskabsregler. De nye reformforslag er dog ikke blevet hilst velkommen medievirksomhederne, men i stedet sendt dem op i det røde felt, skriver AFP. Ikke mindst Rupert Murdochs australske mediedivision under News Corp. – News Limited – har været i hidsig i omtalen af de nye regler. Selskabets aviser har sammenlignet regeringens forslag med mediesituationen under bl.a. Josef Stalin i Sovjet, Mao i Kina og Fidel Castro i Cuba (se billede). Reformforslagene kommer i kølvandet på to undersøgelser af den australske medieindustri, der blev sat i gang efter den britiske telefonaflytningsskandale, der fik netop News Corp til at lukke den skandaleramte tabloid News of the World.

Flere følger New York Times´ annonceværktøj

I april sidste år lancerede New York Times et nyt annonceværktøj, som i grove træk går ud på at lade annoncører spænde deres reklamer fast på avisens artikler. Det vil sige, at reklamen følger artiklen, uanset om den bliver delt på Twitter, Facebook eller andre medier. Dermed øges incitamentet også fra annoncørens side til at videreformidle såvel artikel som annonce på sociale medier. Værktøjet, der hedder Ricochet har ifølge AdAge været så stor en succes, at andre mediehuse nu følger efter og vil bruge det som annoncemarkedsplads. Det gælder foruden AdAge selv, magasinudgiveren Conde Nast og Time Inc.´s People-magasin, som vil dele indtjeningen med New York Times. Produktet er det første, som avisen selv har udviklet, der bliver brugt af andre medier.

Netflix integrerer Facebook i USA

De internationale brugere har kunnet det i lang tid, og nu kan amerikanerne det også - blive inspireret af hvilke videoer, film m.m. ens Facebook-venner har set. Mashable skriver, at det nu endelig er lykkedes Netflix at få integreret anbefalingerne på streamingtjenesten fra Facebook, efter at den amerikanske lovgivning hidtil har forhindret at dele en brugers historik uden samtykke. I december vedtog kongressen dog en ny, opdateret lov, der muliggør integrationen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også