Global: The Guardian på amerikansk charmeoffensiv

The Guardian lancerer reklamekampagne for at fange amerikanske læsere, News. Corp. forlader New Zealand, og Montgomerys Local World vil på opkøbsjagt...

The Guardian lancerer US-kampagne

Den britiske avis The Guardian lancerer på mandag en ny, storstilet reklamekampagne i USA, der skal få de amerikanske nyhedsforbrugere til at strømme til avisens amerikanske hjemmeside Guardiannews.com. Reklamerne vil spille på store debattemaer i USA og skal vise, at der findes mere end en side af en sag - f.eks. i diskussioner omkring kvinder i militæret, porno, våbenkontrol m.m., skriver New York Times. Det er meningen, at reklamerne skal fange amerikanernes opmærksomhed ved at udfordre deres holdninger til en række af emnerne, lyder det fra Jennifer Lindenauer, der er marktings- og kommunikationschef for den amerikanske udgave af The Guardian: ”Når du kigger på debatten i dette land, så er kernen ofte en modsætning mellem den offentlige sektor i privatlivet og personlig frihed.” Avisen har haft en US-udgave siden 2009 og har siden 2011 sat øget fokus på den oversøiske satsning.  

News Corp. sælger ud i New Zealand

Rupert Murdochs News Corp. forlader New Zealand. Mediegiganten har nemlig valgt at sætte sin 44-procents andel af Sky Tv-netværket i New Zealand til salg, og dermed har australske Murdoch ikke længere aktiviteter i nabolandet, som det ellers har været i siden 1987. The Next Web skriver, at Deutsche Bank og Craigs Investment Partners er blevet sat på som rådgivere i forbindelse med salget. News Corp. har ikke angivet nogen grund til frasalget af de new zealandske aktiviteter.

Montgomery-medier vil købe mere op

Den britiske mediekoncern Local World, som har den tidligere topboss hos Berlingske-ejeren Mecom, David Montgomery, som bestyrelsesformand, har oplyst, at den vil fortage flere opkøb. Den administrerende direktør for mediekoncernen, Steve Auckland, har ifølge Press Gazette fortalt en radiostation, at den britiske lokalavisbranche har brug for konsolidering, og at næste skridt for Local World er at foretage yderligere opkøb. Dog er Local World ikke i konkrete forhandlinger, oplyste han videre. Local World blev oprettet i 2012 med 110 titler fra Daily Mails regionalavisselskab, Northcliffe Media, og aviserne i medieselskabet Iliffe News & Media.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også