Global: Norske ugeblade bløder

Se og Hør i Norge mister sin førsteplads på ugebladsmarkedet, irsk mediekoncern sælger sydafrikanske aktiviteter, og Amedia mister halvdelen af overskuddet...

Norsk Se og Hør går tilbage

Blodrød tirsdag. Sådan beskriver Kampanje dagen i morgen, hvor der kommer oplagstal for de norske magasiner. Her er der ifølge netavisens oplysninger ikke meget at glæde sig over for magasinudgiverne – tværtimod ser oplagene ud til at falde over det meste af linjen, og værst ser det ud for de norske pendanter til ”Se og Hør”, ”Her og Nu” samt en række kvindeblade. Kampanje skriver, at især det Aller-ejede ”Se og Hør” har haft en brat nedadgående kurve, der betyder, at udgivelsen bliver overhalet af Egmont-konkurrenten ”Hjemmet”, der dog også har oplevet en tilbagegang.

Irsk koncern sælger fra

Den irske mediekoncern Independent News & Media, der ejer en række aviser og magasiner i forskellige verdensdele, er tæt på at have solgt sine sydafrikanske aktiviteter. Financial Times skriver, at det således kun er de sidste detaljer, der mangler, inden køberen - et konsortium, der ledes af den tidligere præsident Nelson Mandelas læge – har overtaget aktiviteterne, der bl.a. inkluderer aviserne Cape Tmies og Pretoria News. Prisen lyder på 170 mio. pund – eller ca. 1,5 mia. kr. – hvilket vil lune hos Independent News & Media, der igennem længere tid har været tynget af stor en gæld.

Amedia halverer overskuddet

Norske Amedia har aflagt sit foreløbige årsregnskab for 2012, og ifølge Kampanje har ikke mindst et svagt reklamemarked barberet overskuddet betydeligt ned. Amedia - der bl.a. ejer en række lokalaviser, og som i 2011 købte Edda Media af Mecom – kunne i 2011 præstere et overskud før skat på 218 mio. norske kroner, men må for 2012 nøjes med 126 mio. norske kroner ud af en omsætning på 4,2 mia. norske kroner. En tilbagegang på 42 procent, der foruden annoncemarkedet også skal tilskrives fusionsomkostningerne med Edda Media. Dog kan Amedia, der tidligere hed A-pressen, glæde sig over en markant vækst på den digitale trafik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også