Top 20: Finale i "X Factor" samlede flest foran skærmen - men færre end tidligere år

Historieprogram på DR1 om arkivundersøgelser trak næsten ligeså mange traditionelle tv-seere i sidste uge som afgørelsen på sangkonkurrencen ”X Factor”
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Afslutningen på TV 2’s store sangprogram ”X Factor” nåede ud til 680.000 danskere fredag i sidste uge, mens ”X Factor - afgørelsen” fandt vej til 662.000 sæt øjne. Det viser analyseselskabet Nielsens seermåling fra uge 14.

Det er et fald på knap en halv mio. seere - 488.000 - i forhold til finaleudsendelsen i 2021, og dermed genvandt ”X-factor” heller ikke i sin fjerde sæson på TV 2 tidligere års seerform på flow-tv. Sangkonkurrencens afslutning indtog dog alligevel ugens første og andenplads på listen over ugens mest sete programmer.

På en tredjeplads ligger ”Forsvundne arvinger”. DR1’s program om søgen i arkivskabe og gamle dokumenter fik 646.000 til skærmen mandag.

Analysebureauet Nielsen registrerer live-seertid og VOSDAL, seertid samme dag som programmet er blevet sendt, men ikke forpremierer.

Nielsen registrerer også seertid på streamingplatforme, og i uge 14 lå Netflix igen i top med en daglig seertid på 11 minutter og en ugentlig seertid på 74 minutter. TV 2 Play følger umiddelbart efter med en daglig seertid på 10 minutter og en ugentlig seertid på 72 minutter, og er dermed halet ind på Netflix i forhold til i uge 13.

YouSee TV & Film og DRTV deler som i forrige uge tredjepladsen med hver ni daglige minutter og 62 minutter i ugentlig seertid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også