MediaWatch

Tiktok: Trumps regering overvejer at udskyde deadline for frasalg

Trump-administrationen overvejer at udskyde tidsfristen for, hvornår de amerikanske aktiviteter i Tiktok skal være solgt fra.

Foto: POOL/AFP / GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Præsident Donald Trumps administration overvejer at udskyde tidsfristen for, hvornår de amerikanske aktiviteter i Tiktok skal være solgt fra, da deadline hastigt nærmer sig, og da et muligt frasalg er blevet gjort yderligere kompliceret af nye kinesiske regler.

Det erfarer Bloomberg News, der også kan fortælle, at præsident Donald Trump endnu ikke har fået forelagt forslaget.

Donald Trump har tidligere i august underskrevet en præsidentiel ordre, som kræver, at en salgsaftale er indgået senest den 15. september, og hvis ikke vil det kinesiske sociale medie blive forbudt i USA.

De amerikanske myndigheders største bekymring i forhold til Tiktok er, at dataene fra de 165 mio. amerikanske brugere ikke falder i hænderne på den kinesiske regering, mens Donald Trump også har peget på, at Tiktok kunne blive brugt til at påvirke amerikanerne fra det kinesiske kommunistpartis side.

Fristen flugtede med den tidsplan, som Microsoft lagde frem, da koncernen oplyste, at den forhandler om et opkøb, og siden har Walmart sluttet sig til Windowskoncernens konsortium, mens Oracle også har vist sin interesse for at købe aktiviteterne.

Så der er købere. Udfordringen er dog, at Kina i mellemtiden har svaret igen på udsigten til et tvangssalg af et kinesisk teknologiselskab ved at forbyde frasalg af visse typer af teknologier. Ejeren af Tiktok, Bytedance, har også fået at vide, at et frasalg skal godkendes af de kinesiske myndigheder, og den proces kan tage en rum tid, skriver Bloomberg News.

Og derfor ser det ikke ud til, at en handel kan nå at falde på plads inden fristen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs