Webbesøg: Uge vs. måned

Qxl.dk havde en fantastisk november i 2009 sammenlignet med samme måned året før med en vækst på 43,7 procent i brugertallet.Men målt på ugeplan lå væksten på mere mådelige 8,6 procent. Og MediaWatch' analyse af forskellen på månedlig og ugentlig vækst viser, at det ikke er usædvanligt med stor forskel på udviklingen på månedsplan og ugeplan. Det er med andre ord muligt at hæve loyaliteten hos de tilbageblevne brugere, selvom man mister kontakt til brugere på månedsplan - og omvendt: Det at man får flere månedlige brugere er ikke ensbetydende med at loyaliteten hæves.Et godt eksempel er ekstrabladet.dk, som i november oplevede en svag tilbagegang i forhold til 2008. Sammenligner man derimod middeltallet for tre uger i efteråret 2009 med de samme tre uger året før, havde ekstrabladet.dk en vækst på hæderlige 3,5 procent. Bold.dk og dba.dk oplevede ligeledes begge en stigning i de ugentlige brugertal, men et fald på månedsplan. Og selvom sammenligningen måske virker nørdet på de fleste, er den langtfra uvæsentlig.I branchen har månedstallene længe været omdrejningspunktet, men sites med høj loyalitet presser på for at få flyttet annoncørernes fokus over på ugetal - eller måske endda daglige tal.Grafen viser væksten i brugertallet på ugeplan og månedsplan.Ugetallet er en sammenligning af middeltallene for ugerne 40, 45 og 50 i 2008 og 2009. Månedstallet er en sammenligning af brugertallet i november 2008 og november 2009.De 25 største sites målt på ugeniveau er medtaget - dog indgår kun sites målt i Gemius pop up-panel.Kilde: Gemius/FDIM

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også