"Jeg vil ind i branchens maskinrum"

Tidligere adm. direktør og chefredaktør for MediaWatch, Ole Nørskov, bliver selvstændig konsulent med fokus på digital medieudvikling.

Efter fire år som iværksætter og chef på nærværende medie, stoppede Ole Nørskov i  august som adm. direktør og chefredaktør som et led i en omlægning af ledelsesstrukturen. Nu etablerer Ole Nørskov sig i stedet som konsulent med firmaet Noerskov.com, der har fokus på strategisk rådgivning om nye medier - og cms-systemet Drupal.  

Du har valgt at blive selvstændig konsulent nu - hvorfor?

"Jeg har brugt mere end 11 år på at iagttage, beskrive og mene om mediebranchen - det har været sjovt og lærerigt - men jeg trænger i den grad til at gøre i stedet for at tale om. Jeg vil ind i branchens maskinrum og pille ved møtrikker og skruer. Det har jeg selvfølgelig allerede gjort som chef for MediaWatch - men jeg vil gerne prøve det i større skala."

Hvilke ydelser bliver kernen i din konsulentvirksomhed?

"Strategisk rådgivning om, hvordan medievirksomheder udnytter mulighederne på nettet og på mobile platforme bedst muligt. Jeg tror og håber blandt andet, at jeg kommer til at hjælpe med mange lanceringer og relanceringer af tjenester og medier. Jeg mener selv, at jeg med min tilgang, som er lige dele redaktionel, forretningsmæssig og teknisk, vil være god til at binde lanceringsprojekter sammen.
Jeg er også ekspert i cms i almindelighed og Drupal i særdeleshed og regner med at komme til at beskæftige mig en del med Drupal-projekter. Jeg har da også startet en blog på Drupalog.dk, hvor jeg blogger om systemet, som jo lige nu er ved at rydde bordet i den danske mediebranche."

Hvad bliver den største udfordring i forhold til at blive selvstændig?

"At finde den rigtige balance mellem arbejdsliv og fritid. Når man er involveret i flere superspændende projekter, har man lyst til at arbejde uafbrudt - men heldigvis har jeg en familie, som nok skal slå i bordet, hvis det bliver for meget."

Hvor ser du størst potentiale for medierne i forhold til at udvikle sig i krydsfeltet mellem det redaktionelle, det forretningsmæssige og det tekniske?

"Det er svært at sige generelt, for der er meget store forskelle fra medie til medie. Af mange forskellige årsager (mediestøtten er én af dem) har den digitale udvikling været mere træg, end den kunne have været i mediebranchen. Risikovilligheden i de store huse har været lav og hos de mindre medier har der været meget fokus på at få enderne til at mødes i en tid med faldende indtægter på printsiden. Nu tror jeg til gengæld, timingen er rigtig, og at vi dels af lyst og dels af nød kommer til at se store omlægninger i de kommende år. Vi vil dels se redaktionelle omlægninger fra print til web og mobil/tablets, og vi vil dels se medier forsøge sig med nye forretningsområder - tjenester som ikke nødvendigvis har noget med journalistik at gøre, men som ligger i naturlig forlængelse af kerneforretningen. Det er en helt nødvendig udvikling og jo - potentialet er stort."

Hvilket medie vil du fremhæve som et, der gør det godt i det krydsfelt?

"Der er heldigvis en del eksempler at tage af. I den ene ende har et nichesite som Kommunikationsforum.dk vist, hvordan man med lidt teknisk snilde og den rette målgruppe med minimale omkostninger til indholdsproduktion alligevel kan lave et medie, som giver mening for brugerne - og som giver overskud. I den anden ende har MTG med CDON og Bet24 vist, at hvis man ikke definerer sig for snævert som mediehus, så åbner der sig fantastiske muligheder. Jeg tror alle medier - store som små - er nødt til at tænke lidt mere som MTG i de kommende år, for den rene mediedrift vil være under pres, så langt øjet rækker."

Flere og flere danske medier vælger cms-systemet Drupal, hvad er baggrunden for det i dine øjne, og hvilke udfordringer giver det?

"Drupal er det bedste cms på markedet i dag. Så jeg forstår udmærket, at mange medier vælger systemet. Det fører til gengæld til flaskehalsproblemer, fordi vi ikke har tilstrækkeligt mange dygtige udviklere i Danmark. Samtidig har leverandørerne haft travlt med at få nye kunder i butikken, og det har betydet, at det har været svært at få god og billig support til Drupal-sites, som er i drift. Jeg tror, det vil stabilisere sig henover de kommende år."

Hvilke udfordringer vil du pege på som centrale for mediebranchen, og hvilke mulige løsninger på dem ser du?

"Den centrale udfordring er ligetil: Pengene fosser ud af kassen. Lige nu ved vi ikke, hvor meget der skyldes den akutte samfundsmæssige krise, og hvor meget der skyldes den strukturelle mediemæssige krise - men vi kan vist trygt konstatere, at det bliver sværere at skaffe penge til indholdsproduktion fremover. Løsningen er ikke ligetil, men medierne er nødt til at tænke ud af boksen og lede efter nye meningsfulde sammenhænge at indgå i. For ikke så længe siden sagde en chef fra et af de store mediehuse til mig, at de ikke ville investere i et abonnementsstyringssystem med begrundelsen: "Vi er ikke et softwarehus". Jeg mener, den holdning er farlig og uambitiøs - også på kerneforretningens vegne - på journalistikkens vegne. Mediehusene både de store og de små er nødt til at overveje, hvordan de kan udnytte deres kontakt til forbrugerne i bred forstand - og traditionel annoncering er kun svaret for de færreste. Så mediehuse er også softwarehuse - blandt meget andet - i fremtiden."

Du har tidligere været fortaler for at lave et væksthus for nye medieiværksættere - tror du den nye anbefalede mediestøtte-model, der bl.a. indeholder en innovationspulje, vil bane vej for flere nye medier?

"I begrænset omfang. Jeg så gerne, at man tvang de offentligt støttede medier til at investere mere i innovation. Men jeg er først og fremmest skuffet over, at de store huse ikke i højere grad ser det som en forpligtelse - jeg forstår ikke, at de ikke gør det af lyst. Jeg har længe forsøgt at få de store medieselskaber til at oprette væksthuse og forstår ærlig talt ikke, hvad der holder dem tilbage."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også