"Lige nu hælder jeg til de Konservative"

Metroxpress bruger bl.a. valgkampen til at grille med de politiske kandidater på tagterassen i gratisavisens hovedkvarter på Bygmestervej i Københavns nordvestkvarter - her kan du læse mere om, hvad adm. dir., Søren Riis, har af mediepolitiske forventninger til valget i 'Mediechefernes kryds'. 1. Hvis du kunne få opfyldt tre mediepolitiske ønsker af en kommende regering, hvad skulle det så være?
MediaWatch

Metroxpress bruger bl.a. valgkampen til at grille med de politiske kandidater på tagterassen i gratisavisens hovedkvarter på Bygmestervej i Københavns nordvestkvarter - her kan du læse mere om, hvad adm. dir., Søren Riis, har af mediepolitiske forventninger til valget i 'Mediechefernes kryds'.

1. Hvis du kunne få opfyldt tre mediepolitiske ønsker af en kommende regering, hvad skulle det så være?

"For det første, at den nye regering hurtigst muligt får gjort arbejdet færdigt omkring mediestøtteordningerne. Det kan få stor betydning og alvorlige konsekvenser for mange dagblade, så jo før vi kan begynde at planlægge og tilrettelægge efter den nye virkelighed, des bedre.

For det andet ønsker jeg, at ovennævnte arbejde munder ud i nogle gode løsninger, hvor man både støtter det redaktionelle indhold men også udbredelse heraf.

Når de to ønsker så er opfyldt skal de nye modeller indfases således, at hidtidige modtagere af mediestøtten har tid til at omstille sig til en virkelighed med væsentlig lavere tilskud."

2. Hvad er, efter din mening, den bedste mediepolitiske beslutning, der er blevet truffet i den seneste valgperiode?

"Den er svær – jeg hopper direkte til den værste!"

3. ... og hvad er den værste?

"Uden tvivl beslutningen om at pumpe 800 mio. kr i en ny radiokanal (Radio 24syv, red.) målrettet dem, der i forvejen er de største forbrugere af medier. Dem, som ser DR2 og i øvrigt har rigelige penge til at købe Politiken eller Weekendavisen."

Hvad vil blive den mest væsentlige mediepolitiske konsekvens af et regeringsskifte?

"Det må tiden vise."

Hvad er den mest nyskabende ting, som dit medie har indført i forbindelse med valgdækningen i denne valgkamp?

"I dag (i går, red.) starter vores partilederrunde som hedder ”Grillet af metroXpress”. Vi griller på vores tagterasse med samtlige partiledere og prøver med hygge og god mad at få listet nogle anderledes svar ud af dem, end man traditionelt får. I dag (i går, red.) får vi besøg af først Johanne Schmidt-Nielsen og senere Margrethe Vestager, og så kommer de ellers som perler på en snor de næste dage.

Senere på ugen sender vi et nyt kortspil på gaden; 'politiker-kort', inspireret af de gamle bilkort. Politikerne er vurderet på 10 kriterier af et repræsentativt udvalg af befolkningen, og så kan man kæmpe mod hinanden samtidig med, at man blivere klogere på de forskellige politikere. Man kan bl.a. finde ud af hvilken politiker, der har mest sex appeal og uden at røbe for meget, kan jeg sige, at Johanne Schmidt-Nielsen er et stærkt kort. Derudover følger vi fire kandidater, som aldrig har en chance for at blive valgt."

Har du besluttet dig for, hvem du skal stemme på?

"Ikke helt. Lige nu hælder jeg til de Konservative eller de Radikale, men jeg vil følge valgkampen og læse alle valgannoncerne i Metroxpress og 24timer, og så beslutter jeg mig."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også