Direktør Jens Torpe fylder 60 år

Mediemanden Jens Torpe runder 60 år - uden tegn på at ville skrue ned for aktivitetsniveauet.
Per Fanefjord Laursen

På sin 60 års fødselsdag glæder mediemanden Jens Torpe sig uden tvivl over, at hans gratis erhvervsavis, City AM, kører fint, trods en dyb krise på annoncemarkerne.

Det var ikke umiddelbart indlysende, at han skulle ende som en førende spiller på den internationale mediescene. Jens Torpe indledte sin mediekarriere i Politikens Hus på Rådhuspladsen, hvorfra han i et yderst beskedent kontor udførte opgaven som Ekstra Bladets første annoncechef, og dernæst marketingchef. Lang tid før den danske medieverden gik rigtigt af lave.

TV3 direktør
Han fik dog alligevel sat sit mærke i nordiske mediekredse, for da det spirende TV3 i 1992 skulle genbesætte posten som dansk direktør, faldt valget på Jens, hvis tv-erfaring og viden vel hovedsagelig var det, han oplevede hjemme foran kakkelbordet, hvor fodbold var det vigtigste.

Ikke desto mindre gik han vanen tro ihærdigt og fokuseret til den nye opgave og udviste en sikker markedsrettet fornemmelse for, hvorledes TV3 kunne udfoldes som den tredje tv-kanal i landet. Den enorme mængde data, som tv-mediet fik til rådighed via Gallups TV-Meter system netop i 1992, passede avismanden med særlig kærlighed til excell-ark ekstra godt.

MTG-mand
Han blev katalysator for TV3's økonomiske og seermæssige vækst og fremgang op gennem 90'erne, hvilket - ud over en enorm mængde cigaretter og kaffekopper - krævede et godt blik for kommerciel tv's europæiske udvikling, til eksempel i UK og fornemmelse for det svage, men gradvist modnede danske tv-marked.

Den danske fremdrift - lig reklameindtægter - passede de resultatorienterede MTG-chefer i Stockholm godt. Især den handlekraftige, utraditionelle ejer - Jan Hugo Steenbeck og hans sekundant Pelle Törnberg - var på linie med Jens Torpe, der i sidste del af 90'erne indtog posten som direktør for hele TV3 i Norden.

Tøvede med avis
Jens Torpes snusfornuft kontra handlekraft kom på en prøve, da han gennem 90'erne afviste at følge sine svenske MTG-kollegaer og lancere en dansk Metro-avis. Men han overgav sig angiveligt, da A-pressen dukkede op med parate penge. Så trykkede han på knappen, og moderselskabet MTG kunne lancere Metroxpress i sensommeren 2000. Jens var formentlig manden, der pegede på hans yngre alter ego til at lede projektet, en anden jyde - en vis hr. Per Mikael Jensen.

Samtidig slap Torpe tv-mediet og bevægede sig videre i Metro International regi og rejste rundt i fem år som Chief Operating officer for udrulningen af 30 gratisaviser verden over.

Indtil han i en voksen alder - efter flere år med base i London - i 2005 besluttede sig for at realisere sit eget projekt: at give de mest økonomisk solide London-borgere en gratis erhvervsavis, som han selv lancerede for egne midler. MTG-chefernes robuste aktieoptioner, der var øget i vejret efter vækstårene, bidrog sikkert.

Jens Torpe er i dag også bestyrelsesformand i JSL Publications, der pudsigt nok er etableret af hans gamle ærke-konkurrent, tidligere SBS-chef Jesper Sehested Lund.

Jens Torpe bor i London, men har sommerhus i hjembyen Silkeborg. Han blev far til en datter i 2004.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også