En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
10.02.2010kl. 08.48

Direktør Jens Torpe fylder 60 år

Mediemanden Jens Torpe runder 60 år - uden tegn på at ville skrue ned for aktivitetsniveauet.
Per Fanefjord Laursen

På sin 60 års fødselsdag glæder mediemanden Jens Torpe sig uden tvivl over, at hans gratis erhvervsavis, City AM, kører fint, trods en dyb krise på annoncemarkerne.

Det var ikke umiddelbart indlysende, at han skulle ende som en førende spiller på den internationale mediescene. Jens Torpe indledte sin mediekarriere i Politikens Hus på Rådhuspladsen, hvorfra han i et yderst beskedent kontor udførte opgaven som Ekstra Bladets første annoncechef, og dernæst marketingchef. Lang tid før den danske medieverden gik rigtigt af lave.

TV3 direktør
Han fik dog alligevel sat sit mærke i nordiske mediekredse, for da det spirende TV3 i 1992 skulle genbesætte posten som dansk direktør, faldt valget på Jens, hvis tv-erfaring og viden vel hovedsagelig var det, han oplevede hjemme foran kakkelbordet, hvor fodbold var det vigtigste.

Ikke desto mindre gik han vanen tro ihærdigt og fokuseret til den nye opgave og udviste en sikker markedsrettet fornemmelse for, hvorledes TV3 kunne udfoldes som den tredje tv-kanal i landet. Den enorme mængde data, som tv-mediet fik til rådighed via Gallups TV-Meter system netop i 1992, passede avismanden med særlig kærlighed til excell-ark ekstra godt.

MTG-mand
Han blev katalysator for TV3's økonomiske og seermæssige vækst og fremgang op gennem 90'erne, hvilket - ud over en enorm mængde cigaretter og kaffekopper - krævede et godt blik for kommerciel tv's europæiske udvikling, til eksempel i UK og fornemmelse for det svage, men gradvist modnede danske tv-marked.

Den danske fremdrift - lig reklameindtægter - passede de resultatorienterede MTG-chefer i Stockholm godt. Især den handlekraftige, utraditionelle ejer - Jan Hugo Steenbeck og hans sekundant Pelle Törnberg - var på linie med Jens Torpe, der i sidste del af 90'erne indtog posten som direktør for hele TV3 i Norden.

Tøvede med avis
Jens Torpes snusfornuft kontra handlekraft kom på en prøve, da han gennem 90'erne afviste at følge sine svenske MTG-kollegaer og lancere en dansk Metro-avis. Men han overgav sig angiveligt, da A-pressen dukkede op med parate penge. Så trykkede han på knappen, og moderselskabet MTG kunne lancere Metroxpress i sensommeren 2000. Jens var formentlig manden, der pegede på hans yngre alter ego til at lede projektet, en anden jyde - en vis hr. Per Mikael Jensen.

Samtidig slap Torpe tv-mediet og bevægede sig videre i Metro International regi og rejste rundt i fem år som Chief Operating officer for udrulningen af 30 gratisaviser verden over.

Indtil han i en voksen alder - efter flere år med base i London - i 2005 besluttede sig for at realisere sit eget projekt: at give de mest økonomisk solide London-borgere en gratis erhvervsavis, som han selv lancerede for egne midler. MTG-chefernes robuste aktieoptioner, der var øget i vejret efter vækstårene, bidrog sikkert.

Jens Torpe er i dag også bestyrelsesformand i JSL Publications, der pudsigt nok er etableret af hans gamle ærke-konkurrent, tidligere SBS-chef Jesper Sehested Lund.

Jens Torpe bor i London, men har sommerhus i hjembyen Silkeborg. Han blev far til en datter i 2004.
 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Bjarne Bergius Hermansen
Navne

Redaktionschef i DR Nyheder stopper

Den nu afgående redaktionschef for Event og Udvikling i DR Nyheder har været ansat i DR siden 2017. 

For abonnenter

Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Navne

Gutkind ansætter to nye redaktører

Forlaget har ansat ny seniorredaktør og ny kommerciel redaktør, der begge har flere års erfaring erfaring fra branchen.

For abonnenter

Foto: Martin Lehmann
Navne

Chef for DR Medieforskning skifter til Danske Medier

Den snart forhenværende forskningschef har bl.a. været ansv. chefredaktør på de årlige ”Medieudviklingen”-rapporter. Han skal nu være analysechef i Danske Medier.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge