Her er de kvindelige medietalenter

MediaWatch har i anledningen af kvindernes kampdag søndag d. 8. marts bedt en række kvindelige medieledere pege på, hvem der bliver deres "efterfølgere".

Hvem bliver de nye kvindelige medietopledere, der skal bære faklen videre fra Lisbeth Kundsen og Merete Eldrup? Mediebranchen har ry for at være en uhyre mandsdominerede branche på toplederplan - et faktum, der har affødt netværket K2, der alene har til formål at rette op på den skæve statistik. I anledning af Kvindernes kampdag på søndag d. 8. marts har MediaWatch bedt en række af de etablerede kvindelige ledere i branchen, pege på to talenter, som de mener har kurs mod toppen.  

Hanne Danielsen, adm. dir. Story Farm, peger på:

Tina Hueg, 34, udviklingsredaktør TV 2
”Professionelt og lidenskabligt optaget af verden. Stiller altid det irriterende spørgsmål: Er det til glæde for kunderne? Indtager den rolle, der er nødvendig - leder eller specialist. Og brænder for kombinationen af det gode indhold og forretningen.”

Karoline Spodsberg, international direktør Nordisk Film
”Hele verden er hendes netværk, og hun er ikke let at komme uden om. Hun tager alle kampe up-front og ejer ikke skyggen af behagesyge. Hun er nysgerrig på det hele og spreder overskud og virkelyst med glad og hæs stemme.”
 

Pernille Aalund, magasindirektør Aller Press, peger på:

Birgitte Kofoed, redaktionchef, 39 år, Eyeworks Denmark
”Knivskarp tv tilrettelægger og idékvinde. Fokuseret og målrettet med den unikke egenskab, at hun kan dykke helt ned i de mindste detaljer hvorefter hun lynhurtigt svinger sig op i helikopteren og træffer de sidste vigtige beslutninger. Flair for dramaturgi og fuldstændig umulig at slå ud af kurs. Men frem for alt… det handler ikke om hende, når hun arbejde, men den gruppe af kvinder hun formår at lære op i kunsten, at gå efter 'kødet'. En sand medie 'haj'.”

Cecilie Christiansen, 34 år, chefredaktør for ELLE
”Cecilie er en sjælden kombination af menneskelig indsigt, ro og vovemod. Med en baggrund som jurist og en fortid som bladskrædder har hun på ultra kort tid formået at få et Internationalt Magasin på gaden med alt hvad der følger af kommunikation på tværs af landegrænser og kulturer. Hun kan sætte teams og styrer målrettet mod en succes.”
 

Merete Mortensen, adm. dir. Metronome, peger på:

Lise Rønne og Louise Wolff, studieværter på DR1

”Heldigvis er der mange dygtige og potentielle kvindelige topledere på Metronome, men jeg har ikke lyst til at fremhæve en frem for en anden. I det hele taget tror jeg, at vi vil opleve et kæmpe boom af nye knivskarpe og voldsomt ambitiøse piger, som inden længe vil markere sig på topleder niveau. I den forbindelse har jeg lyst til at fremhæve to kvinder/piger på DR. Nemlig Lise Rønne, som både fungerer som vært og som redaktør på Aftenshowet og Louise Wolff, som er vært på samme. Jeg tror og håber, at vi ser dem på endnu mere indflydelsesrige poster i løbet af få år. For jeg tror, de har det, der skal til: nemlig en kæmpe portion relevant erfaring, en passende ydmyghed og allervigtigst en stor passion for at lave fedt tv.”
 

Suzanne Moll, chefredaktør på B.T., peger på:

Mette Bernt Knudsen, 34 år, nyhedschef på B.T.
”Mette er et lysende talent og gjort af det stof aviserne skal overleve på. Mette blev ansat som forbruger journalist i august sidste år. Hun kom fra Nyhedsavisen og gjorde sig straks bemærket med en god fornemmelse for både tabloid journalistik og de udfordringer avis, net og web tv har. Mette har i de seneste måneder vist sig som en fremragende nyhedschef, og laver blandt andet denne søndagsavis, der i øvrigt er produceret af rigtig mange kvindelige medlemmer af redaktionen.”
 

Ulla Pors Nielsen, chef for DR1, peger på:

Ninna Kokholm, nyhedsredaktør, chefredaktionen, DR1.
Tine Bendix, projektleder, DR's Aftenshowet
Naja Nielsen, redaktionschef, DR Nyheder.
"I DR er der rigtig mange yngre, stærke kvinder på vej frem - Merete Mortensen har allerede nævnt et par af dem her - og navnene her er nogle af de andre, der også er på vej frem."

Malene Eikers, Nordisk Film.
"Jeg kender ikke alle i branchen lige godt, men jeg har altid være vild med Malene Eikers fra Nordisk Film, der har et fantastisk drive.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også