TV 2 hovedkanalen indstiller sig på seertab

TV 2 forbereder sig selv og markedet på, at hovedkanalen kan tabe to procentpoint, når der indføres abonnementsopkrævning den 1. januar.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 regner officielt med et midlertidigt tab af penetration på to procentpoint, efter der indføres abonnement for hovedkanalen den 1. januar.

”Vi regner med et tab på to procent de første seks måneder. Men vi ved det jo ikke, og for at undgå et tab har vi frontloadet vor programplanlægning i december. Vi forsøger i særlig grad at demonstere for tv light-usere, som kunne være tvivlere, at de skal sikre sig adgang til TV 2,” sagde programdirektør Palle Strøm under TV 2's MediaTalk-arrangement torsdag eftermiddag.

Frontloading betyder bl.a., at TV 2 indsætter talentshowet  'Voice - Danmarks største stemme' allerede i december, selv om annoncemarkedets vigende efterspørgelse på ratings ikke berettiger til en så offensiv programlægning. 

Kompensation til annoncører
TV 2 tager også et andet forbehold. Annoncemarkedet vil blive kompenseret for et eventuelt tab af dækning.

”TV 2 er klar med en kompensation til annoncørerne, hvis der bliver et penetrationstab, som vi i dag ikke kan forudsige størrelsen af,” siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2.

Generelt er mediabureauerne dog enige om, at de 2-5 procentpoint, som TV 2 måtte tabe på kort eller længere sigt, er husstande og forbrugere, som annoncørerne alligevel aldrig vil savne i deres kampagner.

Men OMD er nu ikke så sikre på, at TV 2 går glat og smertefrit igennem processen.

”Mere realistisk er, at YouSee og andre distributører samler flere husstande op i januar, og dermed vokser TV 2's konkurrenter i penetration, og det kan mærkes på sharen,” siger Trading Director Claes Braagaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også