TV 2: Mobilannoncering endnu på tegnebrættet

MediaWatch

TV 2 vil udbyde mobilannoncering, når penetrationen på 3G telefoner kommer højere op, og der udvikles annonceringsformater til mobilen. Der er ingen, der eksperimenterer med mobil annoncering. Det undrer Carat Danmark, der har undersøgt markedet, at teleoperatørerne og medieudbyderne – ikke mindst den digitale markedsleder TV 2 – ikke leger med mulighederne, for annoncemarkedet kan sagtens drage fordel af de rette koncepter. Souschef i TV 2 Interaktiv, Lars Emtekær, er ikke uenig med Carat, men henviser til at udviklingen afhænger af, at to væsentlige elementer falder på plads. Den første forhindring, ifølge TV 2, er antallet af wap-brugere. "Det er først, når der er kritisk masse at annoncører vil bruge opmærksomhed på nye medieplatforme. Den har ikke været der tidligere. Og så spiller mangel på standardformater også en rolle. Der har endnu ikke indfundet sig standard annoncerings formater på mobiltelefonerne. Det er afgørende, før annoncørerne vil komme til," siger Lars Emtekær til MediaWatch. Dernæst er der spørgsmålet om teknik og forretningsmodeller. "Kunderne betaler stadig mobil-operatørerne for data-trafikken, de bruger. Det betyder, at kunderne skal betale for at se reklame, og det er der en negativ indstilling til. Den manglende hastighed på 2,5G har også været en barriere." TV 2 vurderer, at begge punkter er under forandring. Brugerne strømmer til Wap, og operatørerne introducerer 3G og nye forretningsmodeller. "Som led i TV 2s nye strategi vil fokus blive øget på mobilen, hvilket både vil betyde nye produkter, men også forsøg med mobil reklame," lover Lars Emtekær. Han minder om, at mobil marketing ikke er en ny ting. Mange virksomheder, som f.eks. Coca-Cola, benytter SMS og Wap til marketing og loyalitetskampagner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også