Good Magazine: Social aktivisme er en ny medietrend

Sociale medier spiller en afgørende rolle for amerikanske 'Good Magazine', der er begyndt at give overskud trods en utraditionel - ikke kommerciel - forretningsmodel.
MediaWatch

Sociale medier spiller en afgørende rolle for amerikanske 'Good Magazine', der er begyndt at give overskud trods en utraditionel - ikke kommerciel - forretningsmodel.

Good blev startet af Ben Goldhirsh, der skød et millionbeløb ind i projektet, samt Max Schorr (foto) i 2006. Max Schorr har lige siden været redaktør og community director for Good-medierne, der har sloganet: “For people who give a damn”. I dag eksisterer Good blandet andet på print, som gratis folder i amerikanske Starbucks-cafeer og som et onlinecommunity. 

Max Schorr mener, at læsere og brugere gerne vil gøre noget godt, og det skal medierne hjælpe dem med, hvis de selv vil klare sig godt.

Hvad er baggrunden og forretningsmodellen for Good Magazine?

“Good er baseret i Los Angeles og startede i 2006 som et forsøg på at give en social indsats mere bid og kulturel appel. Det startede med et klart synspunkt: At relevant information kan være underholdende, at idealisme kan være pragmatisk, at du kan klare dig godt ved at gøre godt. De fleste af vores indtægter kommer fra forretningspartnere - både i form af annoncer og partnerskaber. Vi har også abonnementsindtægter fra enkeltpersoner. Vores digitale community er på det seneste vokset til over tre millioner besøgende per måned. Good har været overskudsgivende i det seneste halvandet år, og vi er nu ved at tilbageinvestere de indtægter, så vores community kan vokse og vores indsats kan få større betydning.”

Hvad er din definition af et community-drevet medie og for hvilke typer medier, er det vigtigt at være det?

“Der er en opfattelse af, at vores mediebrand er et community. Vi er stadig åbne over for, hvad det betyder, vi lærer stadig. Der er ved at ske et magtskifte fra virksomhederne til almindelige mennesker. Vi bliver nødt til at lytte til vores community og sikre os, at vi leverer værdi til det. For os handler det om, at vi virkelig føler os som en del af det community, vi servicerer, så vi er bare de betalte medlemmer af det, som arbejder med Good-medierne og projekterne på fuldtid. Min fornemmelse er, at det er vigtigt for alle medier, men med de digitale mediers fremvækst, bliver det stadigt vigtigere.”

Indtil videre har mange etablerede medier tilsyneladende svært ved at engagere brugerne og drage fordel af, hvad de kommer med. Hvordan løser man den udfordring?

“Det er en stor udfordring og en stor mulighed. Brugerne er ærlige, og de søger derhen, hvor der er værdi for dem. Den store mulighed er, at folk kan finde værdi i at skabe værdi, derfor kan nye medieselskaber som YouTube, Twitter, Soundcloud og Facebook vokse via brugernes bidrag.”

Er det ikke lettere for Good - med jeres fokus på bl.a. social aktivisme - at engagere folk end for kommercielle mainstream medier?

“Der er en megatrend, som vi kalder “værdirevolutionen”, hvor flere og flere folk ser det at gøre noget godt, som noget der er i deres interesse, og noget de gerne vil gøre til en central del af deres liv og arbejde. Denne stigende sociale bevidsthed på tværs af alder, baggrunde, geografi påvirker, hvordan folk engagerer sig og handler. Den sociale bevidsthed er vigtig for alle medier og forretninger, fordi folk også bliver mere optaget af, hvordan de bruger deres tid, opmærksomhed og penge."

"Dog er det ikke nok at integrere sociale aktivisme - det skal gøres på en autentisk og virkningsfuld måde. At udnytte sociale sager eller at tilføje dem kan føles kunstigt og rodet. Måske er vores fordel, at på et tidspunkt hvor de ting får en stigende betydning, har vi arbejdet med det i et stykke tid, og vi har integreret det sociale fokus i alt vores arbejde, fordi det er en del af vores dna. For andre selskaber, kan det føles mindre autentisk. Men jeg tror ikke, at dette skifte er en kortvarig trend, det er snarere et nyt krav, når man driver forretning.”

Læs mere om Community-konferencen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også