”Vi kan ikke vokse mere i Danmark”

Sorte tal på bundlinjen og en erkendelse af, at der ikke var mere at hente i Danmark, har fået Gaffa til at udvide i Sverige og Norge.
Cecilie Thorup

 I flotte og lyse lokaler i Aarhus bor Gaffa-redaktionen, som er en flok mænd - og faktisk kun mænd - der er glade for at skrive og anmelde musik. Og det har de gjort i over 30 år. Men det er ikke en dans på roser at drive et gratis musikmagasin i øjeblikket.

”Det har været svært gennem 30 år. Gaffa har aldrig genereret store indtægter. Gaffa har altid været en 0-forretning. Og er det stadig den dag i dag. Så vi har sagt til os selv, at hvis vi skal forsøge at komme ud over den situation, så er vi nødt til at foretage os et eller andet,” siger Peter Ramsdal, ansv. chefredaktør for Gaffa.

Udvider i Sverige og Norge
Og foretage sig noget, det har de. For et år siden udkom Gaffa for første gang både på print og online i Sverige med redaktion i Göteborg. Nu er de så udkommet i Norge, men indtil videre kun online.

”Vi er kommet til den erkendelse, at vi ikke rigtig kan vokse mere i Danmark. Og vi kører på max kapacitet i Danmark – vi kan ikke omsætte for dobbelt så meget herhjemme, selv heller ikke hvis vi virkelig forsøgte. Jeg tror, vi får den del af annoncemarkedet, som tilkommer os, så vi var ude i, at hvis vi skal have mere omsætning, hvis vi skal have en bedre forretning ud af det, så er vi nødt til at afsøge nogle nye territorier, for at plante et – ifølge os selv – glimrende koncept i nogle andre lande. Så nu er vi startet i Sverige sidste år, og vi er lige gået ind i Norge som udelukkende webbaseret, men næste år kører vi også på trykt magasin der. Det er et forsøg på at for noget mere omsætning, og få noget mere på bundlinjen,” forklarer Peter Ramsdal om initiativet.

Stadig vigtigt med print
Han mener, det er vigtigt at udkomme med en printudgave også.

”Vi har lige fået nye læsertal, der viser, at vi igen oplever en læsertalsstigning. Det vidner om, at det ikke virker som om, der er en nedgang i interessen for at læse det trykte magasin. Vores brugertal på nettet er også stabilt. Vi har ikke samme dilemma som mange andre medier, da vores trykte magasin er gratis. Derfor har vi ikke været bange for at pushe så meget indhold som muligt over på nettet, for også at generere indtægter der. Det er ikke sådan, at indtægterne udelukkende går fra det trykte medie. Men det har måske været et problem, at vi har givet så meget væk på alle kanaler,” siger Peter Ramsdal.

Annoncører bremser udvikling
Han forklarer, at han skam gerne vil prøve at udforske nogen af de nye medieplatforme også, men savner efterspørgsel/interesse fra annoncørerne.

”Annoncørerne er meget tilbageholdne. Det er ikke sådan, at vi får 20.000 henvendelser fra mediebureauerne om, vi ikke snart udkommer med f.eks. en Ipad-version. Sådan spiller det ikke. Hvis det gjorde, ville vi helt sikkert også komme op i gear. Men foreløbig vælger vi at se tiden lidt an,” siger han og fortsætter:

”Jeg synes lidt, det er en tendens, at man selvfølgelig gerne vil være først med at eksperimentere alle de nye muligheder, men forretningsmulighederne halter ofte efter. Langt, langt bagefter. F.eks. med web-tv. Det har vi også forsøgt os med. Det jeg mener, er, at det kan godt være, der er mange nye spændende tiltag, men hvis der ikke er nogen interesse for det, hverken hos brugerne eller annoncørerne, så skal man måske spare lidt på krudtet.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også