Grarup: Groupon-kloner har mistet pusten

Browserbaserede mobile nyhedssites bliver en af de mest spændende kanaler at følge i det nye år, mener Politikens digitale chefredaktør, Lars Grarup.

“Alibiforsøg” på at skabe betalingsprodukter på nettet i 2012 vil falde til jorden med et brag, ifølge Lars Grarup, Politikens digitale chefredaktør, som tror på, at Twitter kan få sit gennembrud i Danmark næste år.

Mere om de vigtigste tendenser i medieåret, der er gået, og det, der kommer, i denne udgave af Jule-stafetten, hvor Lars Grarup også svarer på drillenissen fra Berlingskes chefredakør Jens Grund.

Når det gælder årets medieudvikling, hvad har så...

- overrasket dig mest?

“De sociale mediers enorme indflydelse under det arabiske forår. Der
er naturligvis ingen tvivl om, at det var oprørerne, der skabte og gennemførte revolutionerne, men de sociale mediers rolle som kommunikationsforum kan næppe overvurderes. Denne form for onlineaktivisme bragte uretfærdighederne frem i lyset og var dermed
med til at hold befolkningernes vrede i live."

"Derudover har det været interessant at følge de danske Groupon-kloner, fordi de gav så god kommerciel mening på en såre simpel måde. Men i takt med at trenden har bredt sig, har de mistet pusten og virker mere som venstrehåndsarbejde end som ambitiøse supplementer til publicistiske medier. Så denne geniale forretningsmodel er på min plusliste, men samtidig er samtlige i markedet på min minusliste for udførslen i 2011.”

- skuffet dig mest?

“At politikere – både nationalt og internationalt – kun har fokus på
de kortsigtede løsninger, fordi de forsøger at klamre sig til de
taburetter, de allerede har – eller kæmper for at erobre dem, de
drømmer om. Politik er blevet til personfnidder og konsensusløsninger. Mere mod og mere kant.”

- hvilken ny tendens overlever næste år?

“De browserbaserede mobile nyhedssites bliver næste års mest
interessante kanaler at følge. De står allerede stærkt i forhold til
apps, hvad angår udbredelse. Men 2012 bliver året, hvor de også kommer til at skulle sætte nye standarder for brugeroplevelsen.”

- hvilken tendens flopper?

“Alle forsøg på at skabe nye medieprodukter med høj indgangsbarriere falder til jorden. Og alle alibiforsøg på at skabe betalingsprodukter ligeså. Så 2012 bliver balancens år mellem fleksibilitet og kvalitet. Kun de fleksible kommer med i kampen, og herfra er det kun de dygtigste, der spiller tiden ud.”

- hvilken idé ville du gerne selv have fået?

“Skabt Twitter – et begavet social medie, der er en evig kilde til
aktuelle informationer og relevante faglige input. Et medie, der meget
vel kan få sit store danske gennembrud i løbet af det næste år. Og
derudover er det mest interessante ved ideer eksekveringen af dem. Og her ville jeg gerne have lavet et setup som canadiske VICE, der for alvor har formået at accelerere en skarp, men smal printprofil til et
enormt digitalt univers. Vel at mærke stadig med en skarp profil. De
er gået fra undergrundskult til international kult.”

- hvilken idé er du glad for, at du holdt dig fra?

“Den digitale udgave af De Gule Sider.”

Drillenissen...

Fra Jens Grund, chefredaktør, Berlingske:

"Ikke ret mange "levende" kan sove tornerosesøvn i fem år og så vågne med et brølende: "Heureka. Vi genopfinder nyhederne". Hvor er det fint, Politiken, og sikken hitte-på-som-hed. Hvad bliver det næste: At Politiken også vågner til dåd igen inden for den politiske aktivisme med en stribe nye centre - som med avisens bragende flotte, politiske manifest, Irak Centret - for så at stede dem til hvile igen, mens vi andre vågent koncentrerer os som journalistikken? Vil Politiken oprette nye politiske centre?"

Svar fra Lars Grarup:

“Man skal jo ikke ændre en opskrift, der virker, og det gør
Politikens. Men da verden nu engang er i konstant forandring, er det
nødvendigt med løbende justeringer og opdateringer. Sådan holder man sig på forkant med situationen. Og for Politikens vedkommende har de løbende genopfindelser vist sig at falde i god jord hos læserne og været rigtig sunde for forretningen. Så det vil vi fortsætte med. Også selv om det udfordrer vores kolleger i Pilestræde.”

Lars Grarup sender stafetten videre til Øjvind Hesselager,
chefredaktør for Fagbladet Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også