MediaWatch

EB afslører spindoktor i skattesag

Daværende skatteminister Troels Lund Poulsens (V) spindoktor ville lække fortrolige skatteoplysninger om Helle Thorning-Schmidt (S) til Ekstra Bladet, skriver avisen, som bryder med kildebeskyttelsen.

Ekstra Bladet skriver, at Peter Arnfelt som spindoktor for skatteminister Troels Lund Poulsen (V) for over et år siden ville lække oplysninger om Helle Thorning-Schmidts (S) og Stephen Kinnocks skattesag, der senest var i vælten under valgkampen, hvor B.T. skrev om sagen.

Hvis oplysningerne stemmer, er det ifølge flere jura- og statsretseksperter ulovligt, da der er tale om fortrolige oplysninger, skriver Ekstrabladet.dk.

Med afsløringen bryder Ekstra  Bladet med den kildebeskyttelse, som spindoktoren blev lovet, da han henvendte sig om skattesagen. Ekstra Bladet gik dog ikke videre med den, da spindoktoren ifølge avisen kun ville videregive uddrag af afgørelsen i skattesagen og ikke dens fulde omfang.

Ansv. chefredaktør Poul Madsen forsvarer beslutningen med, avisen ikke er sat i verden for at dække over magtmisbrug.

"Ekstra Bladet har i dag valgt at bryde med journalistikkens grundregel, nemlig vores kildebeskyttelse," skriver Poul Madsen og tilføjer senere om årsagen til det:

"I en så alvorlig sag kan vi ikke længere forsvare at beskytte spindoktoren. Kildebeskyttelsen skal jo ikke bruges til at dække over magthaveres magtmisbrug og ulovligheder."

Poul Madsen giver samtidig udtryk for, at avisen burde have offentliggjort oplysningerne allerede sidste efterår, da spindoktoren henvendte sig med de fortrolige oplysninger.

Samme holdning gav Politikens chefredaktør Anne Mette Svane og Berlingskes chefredaktør Tom Jensen udtryk for i TV 2 News' Presselogen søndag, fordi historien om en spindoktor der forsøger at skade en oppositionspolitiker er en vigtigere historie end skattesagen i sig selv.

Poul Madsen kom i Presselogen også under hård beskydning for at bryde med kildebeskyttelsen. Den mener han dog kan tilsidesættes i helt særlige tilfælde, som i den pågældende sag, hvor der fredag kom nye oplysninger frem i form af redegørelser om forløbet omkring skattesagen fra to top-embedsmænd, som er belastende for Troels Lund Poulsen (V).

Mark Blach-Ørsten, leder af journalistuddannelsen på RUC, bakker i Presselogen Ekstra Bladets beslutning om at afsløre kilden op, fordi det er en oplysning, der i høj grad har offentlighedens interesse og afslører spillet mellem spindoktorer og medier. Forskningschef Roger Buch fra Journalisthøjskolen mener, at sagen kan udvikle sig til en medieskandale, hvis Ekstra Bladets oplysninger passer, fordi avisen så i 14 måneder  har dækket over spindoktores forsøg på læk af fortrolige oplysninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs