Trend 2012: Annoncørerne gasser ned

Annoncørernes forventninger til medieinvesteringerne i 2012 er påvirket negativt af finans- og eurokrise, viser Gallups store Trend-analyse.
Per Fanefjord Laursen

De største annoncørers forventninger til deres annonceinvesteringer i 2012 dykker, efter optimismen var udbredt i første kvartal af 2011.

Annoncørernes forventninger til det kommende år ligger endda på det tredjelaveste niveau målt siden 1986, viser Gallups traditionelle årlige 'Trend'-analyse - der er baseret på interviews med 103 af landets største annoncører. De repræsenterer tilsammen 1,6 mia. kroner, eller knap 20 procent af det samlede annoncemarked.

Eurokrise spøger
Morten Kromann-Larsen, direktør hos Gallup, siger til Business.dk. at stemningen er påvirket af internationale begivenheder.

“Efter gældskrise og eurokrise har vi set, at annoncemarkedet er gået i stå siden sommeren. Juleannonceringen er kommet senere i gang i år, og vi kommer muligvis til at opleve decideret tilbagegang i fjerde kvartal. Det er med den udvikling i baghovedet, at man lægger annoncebudgetter for 2012, og det dårlige udgangspunkt sætter sit tydelige præg på forventningerne til det nye år." 

Langt fra 2011 væksten
I 2010 sagde 38 procent at de ville øge deres reklamebudget i 2011, men kun 30 procent siger det nu for 2012. Samtidig er annoncørernes vurdering af deres branches vækstpotentiale faldet betydeligt, og det er deres vurdering af eget vækstpotentiale også.

"I 2011 når vi sandsynligvis en vækst i omegnen af 8-10 procent, men sådan bliver det ikke næste år. Alt er meget usikkert lige nu, men mest peger i retningen af, at vi er på vej ned i et sort hul igen, og mit bedste bud vil være, at væksten kommer til at ligge på et rundt nul," siger direktør Martin Ove Rasmussen, Mindshare, til Buisness.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også