DDF om fusion: Vi har brug for at kunne råbe højere

Skal der værnes om pressefrihed og mediemarked - er der brug for et samlet 'Danske Medier', siger DDF om den storfusion, foreningen har taget initiativ til.

Det var Danske Dagblades Forening (DDF), der i sommer tog initiativ til den storfusion, der tegner sig mellem medieorganisationerne DDF, FDIM, DMU, Danske Specialmedier, Radioerne, Ugeaviserne.

Organisationen er den ældste og største blandt foreninger, men alligevel tilsyneladende ikke stor nok i en globaliseret verden, der har sendt internationale annoncehøstere ind på det danske marked og sat ytringsfriheden under fornyet pres. Det viste karrikaturkrisen med al tydelighed og det juridiske efterspil, der bl.a. fulgte i forbindelse med en række dagblades genoptrykning af tegningerne i 2008.

Ifølge DDF's adm. direktør Ebbe Dal er digitalisering og globalisering gode grunde til at overkomme interesseforskellene mellem de seks mediegrupper, hvor bl.a. spørgsmålet om dagbladenes 0-moms er en evig rød klud i ansigtet på magasinpressen i DMU.

"Med den tiltagende digitalisering bliver der stadig flere fælles interesser for foreningerne på medieområdet. I forvejen har de seks foreninger gennem otte år haft en tæt samarbejde om hovedparten af lovgivningsspørgsmålene gennem samarbejde i Danske Mediers Forum. I den samme periode er alle foreningerne undtagen FDIM blevet samlet i Pressens Hus i Skindergade. Det har vist sig at være så frugtbart, at et endnu tættere samarbejde føles naturligt. Hertil kommer, at tilsvarende initiativer er gennemført med godt resultat i flere af nabolandene, bl.a. Norge og Finland," siger Ebbe Dal.

"DDF er stærk, men med en agenda, der i dag i så høj grad er sammenfaldende, vil vi naturligvis blive endnu stærkere i kombination med de andre foreninger. De forskellige foreningers medarbejdere byder i øvrigt ind med meget forskellige, men komplementære kompetencer, og det vil naturligvis være til gavn for alle at udnytte dem på kryds og tværs."

På hvilke områder ser du det især som en fordel, at I kan stå sammen?

"For at begynde med det vigtigste, er ytringsfriheden og informationsfriheden jo under pres på en måde, som vi slet ikke kendte for 10-15 år siden. Det er et område, hvor en en stærk forening vil have endnu bedre chancer for at blive hørt. Men der er utallige spørgsmål både på det redaktionelle og i meget høj grad også på det kommercielle felt, hvor samarbejdet kan give alle medierne styrke."

Hvad bliver den største udfordring i forhold til at gennemføre fusionen?

"Der er altid en masse praktiske ting, som tårner sig op, når en fusion skal laves. Men den del kan praktiske mennesker normalt få has på. Så i denne som i alle andre fusioner vil det nok være den største udfordring at skabe en ny foreningskultur ud af alt det bedste fra de gamle, altså at skabe en fælles Danske Medier-identitet, som gennemsyrer organisationen. Samtidig med, at det nok er den sværeste opgave, er det også den sjoveste, og det er også den opgave, som vil give størst tilfredsstillelse for alle involverede, når det lykkes. Ikke mindst fordi en fælles identitet vil være en forudsætning for at få den styrke, som er målet med samarbejdet."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også