“Der er et stort potentiale i medieverdenen, som vi ikke bruger”

Lisbeth Knudsen og tv-producenten Sven Clausen er to af de i alt otte professionelle ildsjæle i ny bog af Ritzau-direktør Lars Vesterløkke.
MediaWatch

Hvad får Sven Clausen til at bevare passionen for sit arbejde som tv-producent efter 25 år? Hvordan har Lisbeth Knudsen fortsat energi til at være leder i mediebranchen, siden hun første gang blev det i 20erne?

Ved man det, ved man, hvad der driver en professionel ildsjæl, samt hvordan ilden holdes ved lige, og gløden kan tændes hos potentielle ildsjæle, mener Lars Vesterløkke, adm. direktør for Ritzau. Sammen  med Henrik Hvilshøj udgiver han i morgen onsdag bogen ‘Professionelle ildsjæle ? uden glød, intet velfærdssamfund’.

Ildsjæle præger alle sektorer, men i mediebranchen skal man være bedre til at opdage dem, mener Lars Vesterløkke, der her fortæller mere om sin nye bog.

“Tv-producenten Sven Clausen er en af de i alt otte lysende eksempler i bogen på en professionel ildsjæl. Det er en, der brænder mere end de fleste og går op i noget, som rækker ud over personen selv. Sven Clausen har produceret talrige kendte tv-serier (Taxa, Rejseholdet og Ørnen bl.a. for DR, red.) og vundet tre Emmyer gennem sine 25 år i branchen. Men hvad får ham til at fortsætte?," spørger Lars Vesterløkke og tilføjer:
 
"Svaret på det, kan vi andre lære noget af, og det handler blandt andet om, at man skal finde det, der driver en og hele tiden udfordre sig selv. Det gælder samtidig om at finde balancen, for man skal kunne klare udfordringerne. Som medieleder kan man arbejde med, hvordan man spotter ildsjælene ud fra de ti karakteristika, vi opstiller, og der er gode chancer for at dyrke ildsjæle i medieverdenen, for mange ledere har det i sig."

"Man kan få mere ild ud af medarbejderne"
Opdyrker og bruger man ikke ildsjælene nok i mediebranchen?

“Jeg tror i hvert fald, at man kan få meget mere engagement og ild ud af medarbejderne. Der er et stort potentiale i medieverdenen, som vi ikke bruger.”

Men med finanskrisen og mediebranchens strukturelle udfordringer, kan man så ikke brænde nok så meget uden at kunne ændre de betingelser?

“Professionelle ildsjæle lader sig ikke begrænse af udfordringer. Dem tænder de også på. De ildsjæle, vi har studeret, vil hellere køre op ad bakke end ned ad bakke, og de har ikke noget imod modvind.”

Det må være en fordel i mediebranchen?

“Ja, bestemt.”

Lisbeth Knudsen har ydet "det ekstraordinære"
Hvorfor har I ud over Sven Clausen sat fokus på Lisbeth Knudsen fra mediebranchen?

“Lisbeth Knudsen er jo helt klart en ildsjæl, og det har hun været i mere end 25 år, siden hun fik sin første ledersitlling i 20erne. På alle de arbejdspladser, hvor hun har været, har hun ydet det ekstraordinære og udvist alle de tegn, der kvalificerer til at blive kaldt ildsjæl. Derudover manglede vi også nogle kvindelige ildsjæle, så det har også spillet ind.”

Er det at have en professionel passion ikke bare et pænere ord for at være enormt ambitiøs og at ville bestemme?

“Nej, de her mennesker er ikke drevet af magten og pengene. Det har de måske været på et tidspunkt, og det kan være en del af drivkraften, men de er drevet af noget, der er større end dem selv. Det gør forskellen. Nogle iværksættere får en god idé og stopper med at arbejde, når de har tjent en masse millioner. Sven Clausen vil gerne stoppe med støvlerne på. Han er oppe i 60erne nu og har stadig masser af projekter i gang. For ham er en god dramaserie mere end seertal. Den skal skabe kvalitet og have den dobbelte historie, så den fortæller noget stort og vigtigt.”

Organisationer kan hæmme ildsjælene
Er det blevet sværere eller nemmere at være ildsjæl i mediebranchen?

“Vilkårene for professionelle ildsjæle som ledere er bedre nu end tidligere, fordi man i mediebranchen er begyndt at dyrke ledelse i højere grad. Det er man tvunget til, fordi vilkårene er, at ledelsen, organisationen og strukturen hele tiden skal være bedre. Det trives ildjsæle med, fordi de udfolder sig bedre, når der er store udfordringer.”

Hvad kan få de ildsjælene til at brænde ud?

“Ildsjæle kan føle sig hæmmet af den organisation, de er i, hvis ikke de kan udvikle sig og prøve sig selv af. Så dør deres engagement, eller de skifter job. Sven Clausen siger, at noget af det, der har været ved at slukke hans ild, er, når organisationen (DR, red.) har gjort det for besværligt for ham at lave det, han var ansat til og brændte for.”

Om bogen:
'Professionelle ildsjæle ? uden glød, intet velfærdssamfund' af Henrik Hvilshøj og Lars Vesterløkke udkommer på Gyldendal Business den 26. oktober. Forfatterne har samarbejdet med erhvervsforskere samt interviewet otte danske ildsjæle fra Lars Larsen, direktør for Jysk til Anders Fogh Rasmussen, generalsekretær for Nato og Thyra Frank, plejehjemsleder og politiker. Bogen beskriver, hvordan professionelle ildsjæle kan spottes, og hvilke 10 karakteristika de har.

Om forfatterne:
Henrik Hvilshøj er stifter og ejer af konsulentvirksomheden Conzulco. Han er vinder af Danish Management Award (konsulentprisen), og arbejder i dag bla. som Trusted Authority inden for udvikling af professionelle ildsjæle.

Lars Vesterløkke er chefredaktør og adm. direktør i Ritzau. Han har i arbejdet i DR, først som reporter og siden som chef, programdirektør og generaldirektør. Ildsjælen var i centrum, da han stod i spidsen for at omorganisere og udvikle DR's programproduktion til flermediel produktion.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også