Hvem er kulturministerens medie-inspiratorer

Hvilke mediebranche-folk lytter Uffe Elbæk til, inden den nybagte minister kan deltage i forhandlinger af en mediestøtte-revision og en mulig genforhandling af medieforliget
Per Fanefjord Laursen

Hvilke mediefolk lytter den nye radikale kulturminister Uffe Elbæk til, når han i disse dage afpudser sin viden om mediebranchens faktiske arbejdsforhold - som han næppe har på rygraden?

Hans generelle holdninger til medier må nødvendigvis tilpasses markedsrealiteterne, inden den nybagte minister kan deltage i forhandlinger af en mediestøtte-revision og endda en mulig genforhandling af medieforliget.

Netværksmenneske
Kilder kalder Uffe Elbæk for arketypen af et netværksmenneske; lang tid før Facebook kom til. Det vurderes, at det er Uffe Elbæks arbejde med KaosPiloterne - et stykke væk fra almindelig mediedrift - der har spillet den største rolle i dannelsen af hans nære kontaktkreds, ikke mindst under hans kamp for bevarelse af uddannelsen, da den var i vanskeligheder.

Efter Obama-forbillede var Uffe Elbæk omgivet af en stor gruppe frivillige, som hjalp ham under valgkampen; blandt dem var en kreds der bidrog til at forfatte hans skriftlige valgoplæg ’Kulturens Marshall Plan’.

Visse mediefolk har hans øre, det er der ingen tvivl om. Mediedelen af Uffe Elbæks ‘Marshall plan’ afslørede for eksempel en forbløffende fin indsigt i broadcast-forhold fra en kulturminister, der end ikke ejer et tv selv. Det er helt normalt at trække på skriftlig assistance, hvis man er politiker på et vist niveau. Hvem hans ghostwriters var, er uvist.

Facebook pejlingen
En Facebook-pejling er selvsagt langt fra en lakmusprøve på mandens faglige profil. Lader man alligevel blikket løbe ned over hans 5000 Facebook-kontakter, vrimler det ikke med regulære professionelle mediefolk i netværket. Hans profil tegner et varieret mediefagligt-venskabs netværk, hvor nogle kan tænkes at spille en rolle, når den nye minister støber sine medie-holdninger.

Blandt Facebook-kontakterne kan bl.a. ses en central person som underdirektør DR Jura, Politik og Strategi, Jonas Svava Iversen. Af andre Facebook-kontakter med fingrene i medieverden kan nævnes tidligere DR-radiochefer Jesper Grunwald og Ole Mølgaard, B&U-chef Birgitte Fredsby, Se og Hørs Kim Henningsen, filminstruktør Christoffer Guldbrandsen og tv-værterne Clement Kjersgaard, Jesper Steinmetz - samt Radiodays Europe og Radiodays Danmark arrangør, Christian Kjeldsen, der har været involveret i valgkampen og har gode kontakter på højt niveau i De Radikale.

Faglig indspil
Ingen har travlt med at tage æren for noget, men Christian Kjeldsen skriver dog i en mail:

“Jeg kan bekræfte, at jeg har bidraget med faglig viden og indspil til De Radikales medieudspil sidste år, ligesom jeg har givet min mening tilkende på opfordring fra blandt andre Uffe Elbæk i forbindelse med valgkampen. Ellers har jeg ikke hørt fra Kulturministeren, men står naturligvis til rådighed i den udstrækning, De Radikale eller Kulturministeren mener, at min viden primært på radioområdet kan bruges".

Uffe Elbæks Facebook-liste rummer i øvrigt også solide nyhedsfolk som David Trads og Frank Esman, Jens Navntofte; mediejournalisten Jens Jørgen Madsen og meningsmagere som Politikens Lars Trier Mogensen og chefredaktør Anita Bay Bundegaard.

Medier nede af to-do-listen
Måske haster det slet ikke for Uffe Elbæk med at trække på sit mediefaglige netværk. Kilder tæt på ministeriet advarer om, at medieverden ikke bør forvente, at det er mediestøtte og medier, der står først på ministerens agenda - og regeringens agenda.

Der er muligvis andre ting, det haster mere med at få justeret på, herunder en bredere kulturudvikling, og Uffe Elbæks diskussion omkring støtte til rytmisk musik kontra klassisk musik, hvor den klassiske får dobbelt så meget i støtte, som den rytmiske.

Se portrætvideo af Uffe Elbæk. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også