"Vi har ikke set nogen egentlige tiltag"

Rapporten om unge avislæsere, der kom i foråret, har ikke sat sig konkrete spor i aviserne - endnu - siger medforfatter til rapporten, Aslak Gottlieb.
Nicklas Lyngbach Johnsson

Af Nicklas Lyngbach Johnsson

Tilbage i maj måned i år offentliggjorde Aslak Gottlieb og Marianne Bugge Zederkof en undersøgelse om unge avislæsere - baseret på et feltstudie blandt avislæsende 12-19 årige. Undersøgelsen viste bl.a., at unge ikke altid føler sig talt til i øjenhøjde i aviserne, at de synes avisprisen er en barriere. Rapporten kom med 10 konkrete anbefalinger til aviser, der ønsker yngre læsere - og dem er der et par stykker af - men her fem måneder senere er der ikke sket det store, siger Aslak Gottlieb, som MediaWatch har spurgt, hvad der er sket siden sidst.

Har undersøgelsen haft den effekt, I håbede på blandt aviserne?

"Nej, desværre har vi ikke registreret nogen effekt andet end positive holdningstilkendegivelser fra de redaktører, som vi har været i dialog med. Vi har ikke set nogen egentlige tiltag - hvilket jeg personligt havde håbet."

Hvad har været den vigtigste anbefaling i forhold til at øge antallet af unge avislæsere - og er det blevet fulgt op af aviserne?

"Den vigtigste anbefaling er ”at skrive i øjenhøjde”. Dvs. vinkle, udvælge kilder, bruge billeder og grafik, som rammer målgruppen. Vi kan ikke se, at det er blevet fulgt op af aviserne."

Er jeres mission lykkedes?

"Ja, vi har fået en godt grundlag til udvikling af trykte nyhedsprodukter rettet mod unge. Og unge er blevet omtalt i mediestøtteudvalgets rapport. Vores resultater er blevet set og hørt i branchen, og jeg tror på, at vi har sået et frø, som nok skal komme til at spire."

I Frankrig har man givet gratis avisabonnementer til unge - er det en ide, I anbefaler?

"Så vidt jeg ved, giver man de fraflyttende unge en avis gratis én dag om ugen i en periode. Hvad angår de unges lyst til at læse nyheder og bruge avisen som medie, mener jeg personligt, at det er en god måde at fordele mediestatsstøtte. Jeg ved ikke, om det forretningsmæssigt er en god ide, men de to ting burde gå hånd i hånd. Man har en lignende ordning i Finland på forsøgsbasis."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også