24syv: Tusindvis af programmer med få klik

Radio 24 syv planlægger en digital strategi, der skal sikre, at den omfattende programproduktion er let tilgængelig og måske endda udvider lytteskaren.
Per Fanefjord Laursen

Når en radiostation sender 22 nyproducerede timer i døgnet, eller 7784 nye timer om året, er der meget, som lytterne ikke opdager eller ikke når.

Det er udgangspunktet for den digitale tilstedeværelse, som Radio24syv er ved at udvikle før lanceringen om 2½ uge.

“Enkel digital adgang og overblik over de mange nye programmer, som vi skal levere, er min grundfilosofi,” siger digital chef Patrick Damsted, 24syv, der har fået den interessante opgave at definere, hvorledes en ny broadcaster helt fra grunden bedst indretter en digital strategi. Uden kommercielle krav til klik.

“Let program tilgængelighed skal samtidig bidrage til at øge radioens reach - altså flere nye lyttere som et supplement til FM, der fortsat vil være den primære, dominerende platform, i hvert fald i 24syvs koncessionsperiode,” siger han.

24syv-sitets rolle er den basale: Lyttere skal let kunne orientere sig og med få klik kunne høre et helt program eller tage det med som Podcast.

“Noget af de vigtigste er en ny meget brugervenlig programoversigt, der skal sikre at man let kan navigere digitalt i det, vi sender og har sendt.”

Radio24syv sender online fra 1. november, men er ikke klar til at udrulle hele strategien. Den bliver trinvis.

“Den 1. december er vi klar med mobile aps, og den 1. februar med den egentlige player, så man kan høre hele streamede programmer,” siger han og minder om online-tilstedeværelsen først kan folde sig rigtig ud, efterhånden som der ligger et programlager.

Flere roller på Facebook
Parallelt med eget site er 24syv tilstede på Facebook, og har været det mange måneder før lanceringen.

“Målet her er også at skabe reach og markedsføring af radioen via vores fans. Dernæst kommer så ønsker om at åbne dialog med lytterne og endda tiltrække programinput.”

Digital flow radio
Radio 24syv udkommer også i digital broadcast form - DAB - men radioen har kun fået kapacitet til at levere én kanal - den samme som på FM.

“Vi er fint tilfredse med de digitale muligheder, vi har. Med de ressourcer vi har til rådighed, så er ekstra kanaler ikke lige vores første prioritet - derimod vil vi satse på at gøre vores tilstedeværelse med vores ene kanal så stærk som muligt,“ siger direktør Jørgen Ramskov, 24syv.

Radio 24syv har en DAB kapacitet på 144 kbit/s - ikke nok til to kanaler med delvis musik.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også