Q3: Lytter-nedtur til NovaFM

NovaFM og P3 indkasserede de største tab af lytterandele i 3. kvartal, mens P4, PopFM og digital radio vandt.
Per Fanefjord Laursen

P3 og NovaFM blev de to tabere blandt radiomarkedets hovedaktører i 3. kvartal. De afleverede henholdsvis ét og 1,3 sharepoint, i forhold til 3. kvartal 2010.

P3 lå højt i 3. kvartal sidste år, hvorfor 3. kvartal i år muligvis er tættere på ”normalniveauet”. Værre tegner det for Novafm. Radioens årsshare-niveau i 2010 var oppe på fem procent, og radioen synes mærkbart svækket.

En anden SBS Radio, Voice, ligger til gengæld med en ganske høj share målt i 12+ år, set i lyset af, at radioen udpræget er en ungdomsradio.

Blandt vinderne er P4, der er gået frem med 0,8 sharepoint. Største vinder er dog kategorien ‘øvrige’ regionale og rene digitale radioer, der er vokset med 2,1 sharepoint.

Det dækker over PopFM's entré på markedet og stigende lytning på flere af DR’s DAB radiobrands.

Der er små udsving for P1 og P2 og et lille fald for Radio 100.



Kilde: Gallups elektroniske PPM målinger 12+. Shares er målt på landsplan blandt alle over 12 år.

I målinger af nationale shares tages det forhold, at de målte radiostationer langt fra har ligeværdig distribution.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også