Q3: TV 2 sender TV3 til tælling

TV3-kanalerne fik en kraftig lærestreg af TV 2-familien, der med talent og held slog hårdt igen mod den fremdrift, som TV3-gruppen opbyggede i foråret.
Per Fanefjord Laursen

Den kommercielle tv-krig havde kun én sejrherre i 3. kvartal 2011, og det er familien af TV 2-kanaler.

Status quo for hovedkanalen og fremgang til alle nichekanaler udløste en share for hele TV 2 netværket på 56,4 procent eller en fremgang på hele 2,5 procentpoint i 3. kvartal i forhold til samme kvartal året før, noterer Broadacst Reseacher Michael Jensen, MEC.

“Det var der ikke mange, der forudsagde ved indgangen til 2011. TV 2-familien har både styrket alle nichekanaler markant, men måske vigtigere for TV 2 har man formået at bremse tilbagegangen for hovedkanalen i kommerciel seerandel i 21-50 år,” siger Michael Jensen.

Hos TV 2 ser man fremgangen som et udtryk for et vellykket strategisk greb.

”Det fine 3. kvartal skyldes vores offensive strategi omkring late prime flanken og så en sikker kurs på vores egenproduktioner. Dertil kommer, at klassiske TV 2-programmer som Millionæren, Station 2 og Vild Med Dans i den grad leverer varen. Især mandagen, hvor TV3 har lavet det dyreste line-up i TV3's historie, er vi i stand til at holde seerne på TV 2,” siger programdirektør Palle Strøm, med henvisning til at TV 2-hovedkanalen kun mistede ca. 0,3 procentpoint i tredje kvartal. Til sammenligning smed hovedkanalen ca. to sharepoint i første halvår.

Medvind på alle cykelstier
Desuden har hele TV 2-familien i 3. kvartal været begunstiget af udskrivelse af folketingsvalg, VM i cykling og andre betydelige events. Flere af egenproduktionerne er også kommet godt fra start i efteråret.

TV 2 News havde et godt 3. kvartal med en fremgang på 0,6 procentpoint, og et nyt brand-tiltag på TV 2 Zulu, ’Sommerbio i dit tv’, med masser af film og comedy hen over den lunkne danske sommer gav TV 2's unge kanal et godt 3. kvartal.

FCK og Lars Løkke svigtede
MEC udråber til gengæld TV3-kanalerne som kvartalets store negative overraskelse. Gruppen falder til 21 procent og afleverer mere end 1,5 procentpoint i 3. kvartal, i forhold til året før. I forhold til 2. kvartal 2011 er faldet på hele to procentpoint.

“Det er overraskende. TV3-kanalerne har i årevis været stærkest i 2. halvår, primært pga. ’Robinson Ekspeditionen’ på TV3. Men 14. sæson af ’Robinson Ekspeditionen’ har langt fat i seerne, og det samme billede ser man på flere programformater,” siger Michael Jensen der peger på, at det er kun TV3-hovedkanalen, der er skyld i hele netværkets tab af seerandele i 3. kvartal.

Direktør Kim Poder, TV3, erkender blankt en svag performance i kvartalet.

“I år timede vi lanceringen af vore egenproduktioner meget nøjagtigt af hensyn til den store efterspørgsel på TRP’er, men vi løb ind i, at Lars Løkke udskrev folketingsvalg i de samme uger, og det rammer traditionelt os hårdt. Dernæst lå dele af vort tab i sommerugerne af kvartalet, hvor det ikke betyder så meget,” siger Kim Poder, der også ærgrer sig over, at hverken FCK eller OB kom til Champions League. Det svækkede TV3-gruppen alvorligt i forhold til 2010.



Engelsk fodbold ikke nok
MEC’s forventning var, at SBS TV's fire kanaler ville gnave små bidder af TV 2's høje seerandel, men SBS TV løb ind i en svag udvikling i 3. kvartal. De to store kanaler i SBS TV netværket, Kanal 4 og Kanal 5, tabte begge et halvt procentpoint, i forhold til 3. kvartal sidste år. Også Voice TV tabte lidt.

“Trods en pæn fremgang for mandekanalen 6’eren, bygget på live Premier League fodbold, gik SBS TV samlet tilbage med ca. 0,7 procentpoint,” siger Michael Jensen.

TV 2 Sport skiller sig ud
Gruppen af andre kommercielle stationer uden for de tre store netværk har typisk vist en stigende andel som følge af tilgang af nye tv-stationer. Efterhånden er det dog lang tid siden, at der er kommet nye til, og i 3. kvartal faldt gruppens seerandel.

Bag tallene gemmer der sig både tv-stationer med fremgang og tilbagegang. Bedst gik det for TV 2 Sport, der gik frem med et halvt procentpoint i forhold til samme kvartal året før, mens der var størst tilbagegang for musikkanalen VH1.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også