MediaWatch

Voksne har taget godt imod DR Mama

Der er lang vej til, at DR Mama på tv når generaldirektørens forsigtige brugermål, men DAB-udgaven af DR Mama bidrager pænt til at løfte lav opbakning til DR's nye ungdoms-univers.

13 procent af befolkningen har indtil nu afprøvet DR Mama programmerne på tv siden lanceringen den 21. september. Men kun otte procent af målgruppen, de 15-25 årige - eller ca. 40.000 - har stiftet bekendtskab med Mama tv, viser data fra mediabureauet IUM.

De forskellige Mama-programmer vipper på et seertal mellem 2.000 og 53.000, men størstedelen af programmerne har et seertal på under 15.000 seere. Bedst går det for ‘Sexministeriet’, der trak nydelige 53.000 seere på første afsnit. For målgruppen 15-25 år var seertallet kun 3.000.

De første målinger viser generelt, at Mama på tv gør det bedst blandt de 25-40 årige, hvilket formentlig skyldes, at seerne er personer, der ‘flyder’ videre fra andre DR HD ‘voksen’ programmer.

Blød målsætning
DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn har allerede fra start sat meget forsigtige mål for Mama-brandet. Hun sagde til Politiken, at hun håber, at flertallet af de danske unge er begyndt at opsøge Mama om et halvt år.

Eller med andre ord, hele Mama-universet skal helst have en dækning på lige over 50 procent i målgruppen om seks måneder.

Mama-radio kan bidrage
Mens Mama tv, som et vekslende programvindue på DR HD, har lav gennemslagskraft, rummer Mama radiostationen et potentiale.

Det er synes realistisk, at DR Mama på DAB kan bidrage til at opnå generaldirektørens bløde mål, viser de første lyttertal. Der har i alt været 372.000 lyttere forbi Mama-radio, siden kanalen gik i luften.
372.000 svarer til 7,9 procent dækning, mens det i målgruppen giver en dækningen på 13,1 procent.

Der var 221.000 lyttere til Mama radio alene i uge 39, som foreløbig er den eneste hele uge.

Kilde: IUM, Gallup.
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs