Svensk LO gi'r 120 mio. til "røde" medie-iværksættere

LO har i Sverige sat 150 mio. sek af til entrepeneur-typer med gode ideer til nye medier med et rødt islæt.

Det svenske fagforbund LO vil slå et slag for fornyelse og mangfoldighed på mediemarkedet - dog med en politisk slagside. Forbundet har sat 150 mio. svenske kroner af til iværksættere, der vil søsætte nye medier - uanset platform - der understøtter venstrefløjens stemme i samfundsdebatten.

"Vi investerer 150 millioner i talentfulde iværksættere, der deler vores idealer, og som driver den offentlige debat til venstre," siger LO formand Wanja Lundby-Wedin til resume.se.

"Der er få medier i dag, som står for venstre ideer. De gode ideer er vi i stand til at støtte," siger hun.

Forbundet ønsker samtidig at samle egne udgivelsesaktiviteter i et og samme hus med inspiration fra LO i Norge, der siden 2009 har haft et fælles mediehus for 14 faglige tidsskrifter.

Herhjemme kom Socialdemokraternes nu forhenværende politiske ordfører Henrik Sass Larsen i stærk modvind i foråret, da han udtalte, at de danske dagblade er blevet for blå og "jokede" med, at han godt kunne ønske sig, at blå medier fik frataget mediestøtten på den konto. 

”Der findes en stadig større intolerance især i den borgerlige, skrevne presse. De lader ingen andre komme til orde end lige præcis dem, der har indskrevet sig i den borgerlige ideologiske tænkning. Her ligger en vigtig kulturkamp, som vi må tage,” sagde Henrik Sass Larsen dengang til Information.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også