DR1 taber flere seere end TV 2

Kurven for seertal er nedadgående for de to public service-hovedkanaler, men mest for DR1, der har mistet 30 pct. af markedsandelen på fem år.
MediaWatch

Både DR1 og TV 2’s hovedkanal er ramt af en trend i broadcast-verdenen – seere flygter fra de brede public service-tilbud til de stadig flere og nye nicheprægede kanaler. Det skriver Børsen.

”Faldet i seertal afspejler en international tendens, hvor alle store fuldskala kanaler taber markedsandele i takt med at antallet af nichekanaler stiger,” siger Lotte Lindegaard, kanalchef for DR1.

Men tabet er størst for DR1. Mens TV 2’s hovedkanal har mistet 20 procent af sin andel af seningen inden for de seneste fem år, så har DR1 mistet hele 30 procent af sin markedsandel.

Medieforsker hos DR, Niels Marslev, peger på tre årsager til, at DR1 tabte betydelige seerandele, særligt i 2009 og 2010: En række nye kommercielle kanaler, højere penetration for eksisterende kanaler efter det analoge sluk samt store kommercielle programinvesteringer – og så har DR selv bredt sig med flere nye kanaler.

Lotte Lindegaard mener, at koden til at knække kurven er at få fat på de unge.

”DR1 har tabt lidt flere af de unge voksne end af de ældre. Dem vil vi gerne have til at vælge kanalen oftere de kommende år,” siger Lotte Lindegaard.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også