Media Norge: Samme betalingsstrategi på alle platforme

Det forvirrer brugerne, hvis medieindhold er gratis på nettet, men ikke via en app, mener Media Norge, der er på vej med en ny strategi for betalingsindhold.

Media Norge er på vej med en ny strategi, der anlægger betalingsmodeller for alle mediekoncernens digitale tjenester. Det siger Stig Waagbø, leder af digitale medier i Media Norge med aviser som Aftenposten og Bergens Tidende, på Nordiske medie- og branchedage i Oslo. Her var han taler på en session, der handler om, hvordan man får betaling for digitalt redaktionelt indhold.

”Det næste skridt for os er, at vi er på vej ind i den strategi. At
give indhold væk gratis er ikke den rigtige vej at gå,” siger Stig
Waagbø, leder af digitale medier i Media Norge med aviser som
Aftenposten og Bergens Tidende, som svar på et spørgsmål fra salen,
der består af medieledere fra hele Norden.

Og hvis indhold koster penge et sted, skal det koste penge alle
steder. Det er nemmere for læsere og brugere at forstå, og nemmere at
håndtere for mediet, mener Stig Waagbø

Han vil dog ikke uddybe præcis, hvordan den nye strategi vil komme til
udtryk, eller om den betyder, at alt digitalt medieindhold i koncernen
for eksempel vil komme bag en betalingsmur. Men er man printabonnent
skal man have billig adgang til alle koncernens digitale tjenester fra
pdf-aviser til Ipad-versioner med mere.

Ifølge Stig Waagbø kan gratis indhold baseret på reklameindtægter ikke
finansiere gruppens 600 journalister, derfor ser Media Norge ikke
længere på, hvordan man kan tage penge alene for nicheområder, men på
hvordan man kan tage betaling for kerne-indholdet af redaktionel
karakter.

Alle medier bør overveje hvilken model ud af de tre mulige – der er i
øjeblikket – som de tror på, når det gælder indhold på nettet, mener
Stig Waagbø. De er: ”Preemium”, kun brugerbetaling, ”metered” betaling
efter x antal artikler i kombination med reklamer og freemmium, hvor
noget indhold koster penge og andet er gratis.

Den første tror Stig Waagbø ikke på med mindre man har meget stærkt
nicheindhold, den næste egner sig bedst til internationale medier, som
New York Times, mens den sidste er nyttig på lokale markeder.

Media Norge har 24 apps, der er brugerbetalte, og forventer, at de
digitale indtægter vil være større end printindtægterne inden for de
næste cirka seks år.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også