Politiken: Stor usikkerhed om 4. kvartal

Besparelser er ikke aktuelt på Politiken, hvor valget har opvejet en vis afmatning i salget den seneste tid - men øjnene hviler på udviklingen i fjerde kvartal.
Louise Reseke

Sommeren har ikke budt på de store, uventede udsving i annonceomsætningen på Politiken, hvor annoncedirektør Henrik Børjesson har blikket rettet mod udviklingen i fjerde kvartal, som han (som de fleste andre) ikke tør spå om. Besparelser, som Berlingske Media ikke vil udelukke bliver aktuelt, og som Syddanske Medier i går offentliggjorde, at man går i krig med som en følge af det lave samfundsøkonomiske gear - er ikke på programmet på Politiken, men skal heller aldrig udelukkes, siger annoncedirektøren.

"Tredje kvartal har været udmærket for Politiken. Både på print og digitalt. Vi ligger væsentlig bedre end budget. Valget er gået bedre end forventet, hvilket selvfølgelig har betydet noget, men generelt er det gået relativt godt," siger annoncedirektør Henrik Børjesson, Politiken, og peger på, at visse annoncørgrupper har været mindre synlige i de senere måneder på printsiden.

"Valget har opvejet nedgang i aktivitet fra traditionelt store brancher som f.eks. banker, kreditforeninger, luftfartsselskaber og ejendomsmæglere. Vi har kun set nedgangen i de brancher i de seneste måneder, og her taler vi om en betydning af valget, som ligger under 10 pct. for avisen, mens vi isoleret set har nået vore digitale budgetter stort set uden hjælp fra valget. Det kommer ovenpå."

Hvad betyder udviklingen for jer - og hvilke skridt tager I for at imødegå den?

"Fjerde kvartal bliver spændende, og det er endnu for tidligt at sige, hvordan det kommer til at gå. Spørgsmålet er, om tiden efter valget nu giver lidt mere ro og afklaring. Men omvendt er der stadig sorte skyer i forhold til f.eks. den internationale finansielle udvikling, det danske boligmarked står stadig stille, og senest har vi hørt, at det danske forbrug ligger på laveste niveau i fem år. Vi fastholder fortsat vores strategi, og føler ingen grund til at lave om på noget lige nu."

Vil du afvise, at der kan blive behov for besparelser på Politiken i løbet af efteråret/vinteren i lyset af den svage økonomiske udvikling - som vi ser nu hos Syddanske Medier?

"Man må aldrig afvise sådan noget. Men der er aktuelt ikke planer i den retning. Det går - selv i disse tider - rigtigt godt for Politiken indtjeningsmæssigt, og vi går frem i antallet af læsere og brugere generelt på alle platforme. Men det er ikke mindst, når det går godt, at man skal være påpasselig med omkostningerne, og vi søger hele tiden at optimere vor organisation og vore processer. Derfor sker der ikke noget usædvanligt her hos os lige nu."

Berlingske Media nævner bl.a. PBT-annoncenetværket som et af de nye produkter, man tror på. Hvilke nye kommercielle tiltag ser du størst potentiale i?

"Jeg er enig med Berlingske i, at vores fælles PBT-netværk og øvrige digitale muligheder for bedre målretning af budskaber bliver meget vigtigt. Men ellers handler det om i fremtiden at lave mere individuelle og specifikke løsninger for annoncørerne i samarbejde med dem og deres bureauer. I modsætning til nu, hvor megen annoncering er standardiseret. I fremtiden bliver andre løsninger som partnerskaber, sponsorater m.v. også meget vigtige. Ikke mindst løsninger, som kombinerer alle de platforme, vi udkommer på."

Hvor stort er fokus på at skærpe de digitale investeringer på Politiken?

"Jeg tror, at alle medievirksomheder i dag har sat de digitale indtægter højst på dagsordenen, da det er fremtidens store indtægtsgrundlag, vi taler om her. Det kræver fuld strategisk fokus på produktudvikling, samspil mellem mange afdelinger og opgør med vanetænkningen. Det er derfor helt afgørende at have den rigtige organisation, som ikke bare får ideerne, men også fører dem hurtigt ud i livet. Naturligvis kræver mange af projekterne investeringer, og det er vi også parat til."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også