Unibet: Spillegevinst til alle medier

Online og tv får flest millioner, men dagblade, andre printmedier og radio nyder relativt set den største gevinst, når betting-millionerne i 2012 flyder frit, vurderer Unibet-direktør.
Per Fanefjord Laursen

Dagblade og radio vil relativt set høste størst gevinst af, at betting-millionerne frigives på det danske mediemarked, vurderer den nytiltrådte Unibet-direktør, Kim Olesen, der som en af få kombinerer både betting-erfaring og solid mediebaggrund.

Han vurderer, at de fleste mediegrupper vil få del i de stigende annonceinvesteringer, der snart strømmer fra betting-aktørerne, når Danske Spil til januar mister monopolet, og alle medier må annoncere for spil.

“Tv, online, sponsorater, og givetvis sociale medier vil få en stor del i dette. Uanset fordeling vil det danske mediemarked kunne registrere bettingselskabernes endelige indtog på det danske marked i 2012," siger Kim Olesen, der før har været direktør for gaming-koncernen BetClic Everest i Danmark og tidligere været ansat i OMD, Discovery Networks, Jubii samt ikke mindst mediekonsulent- og tv-auditeringsselskabet Media PATH Billetts.

Bettingselskaber planlægger media spend
Spørgsmålet melder sig dernæst, hvilke medier der relativt set står til at vinde mest ved en liberalisering af det danske spillemarked. Spørgsmålet kan endnu ikke besvares klart, for betting-selskaberne er nu i fuld gang med at lægge en prioriteret mediestrategi.

Det giver først mening nu, når alle danske annoncemedier bliver til rådighed til januar, forudser Kim Olesen. Betting-selskaberne tvinges til at genoverveje deres mediestrategi, når de ikke længere skal lade sig begrænse af udvalgte mediers tilgængelighed, men får mulighed for at operere på hele paletten på lige fod med alle annoncører.

“Med denne mulighed opstår et større behov for prioritering af mediestrategien, hvilket jeg tror bliver vigtigt i denne overgang.”

Mest interessant er måske, hvilke mediekategorier der procentuelt får mest ud af de øgede investeringer - tv?

“Tv og online er de dominerende medier for branchen. Det vil de givetvis fortsætte med at være, og de vil selvfølgelig blive påvirket, hvis branchen øger deres medieinvestering. Men de medier, som vi har været stort set afskåret fra, eksempelvis dagblade og radio, givetvis opleve den største procentelle vækst, da deres udgangspunkt jo er nær nul,” siger Kim Olesen, der tilføjer, at dagbladenes budgetandel ultimativt afhænger af den effekt, de kan levere.

Media spend øges betragteligt
Kim Olesen nøjes indtil videre med at bekræfte, at Unibet øger sit media spend i 2012. Det er ikke besluttet, hvilke konsekvenser liberaliseringen får for Unibets mediesplit og mediestrategi.

“Jeg kan kun sige, at vi vil øge vores engagement betragteligt i forhold til 2011, i takt med at vi får flere muligheder, men også under hensyn til at konkurrencen bliver skærpet,” siger han.

IUM’s Broadcast Director Jakob Olsen vurderede for nylig, at betting-selskabernes mediestrategi vil gavne tv, radio og til dels online.

Ikke mindst TV 2’s reklamedækningsevne og TV 2 Sport’s kvalitative match vil være tiltrækkende - hvilket udbyderen Betsafe har bekræftet. Men også radio, hvor Danske Spil i dag er en storannoncør, vil nyde godt af vækst, påpeger Jakob Olsen, mens Mindshare's Martin Rasmussen peger på supermarkedet som jokeren i den kommende kamp om spillernes opmærksomhed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også