MediaWatch

Syddanske Medier skærer 19 stillinger

Syddanske Medier sætter spareplan i gang i efteråret, der skal forbedre økonomien med 25 mio. kr. årligt.

Syddanske Medier, der bl.a. udgiver JydskeVestkysten, vil i de kommende måneder gennemføre en spareplan, der skal forbedre økonomien med 25 mio. kr. årligt. Det skriver mediehuset i en pressemeddelelse.

"Vi vil med planen skaffe pengene til de investeringer, som er nødvendige for at stå godt rustet på et mediemarked, som forandrer sig meget hurtigt i takt med, at digitale og mobile medier spiller en stadig større rolle for vores kunder. Derfor vil vores investeringer også primært gå til de nye medier, men vi har bestemt også tænkt os at udvikle og forbedre vores avis, JydskeVestkysten. Den vil fortsat være kronjuvelen i vores palette af medier," siger administrerende direktør og ansvarhavende chefredaktør, Peter Orry, i meddelelsen.

Som et led i planen nedlægges i alt 19 stillinger - ud af omkring 300 - hvoraf ni er vakante. Frivillige fratrædelser kan komme i spil for at nedbringe antallet af afskedigelser.

"Vi gennemfører kloge rationaliseringer, så vi bevarer maksimal styrke i frontlinjen hos de skrivende journalister og de kundevendte sælgere. På den måde kan vi fortsat med fuld styrke levere de produkter, vi skal være bedst af alle til at levere i Syd- og Sønderjylland, nemlig lokaljournalistikken og de lokale og regionale annoncer på alle platforme," siger Peter Orry.

Syddanske Medier kom ud af 2010 med overskud efter skat på 13,6 mio. kr. - efter at have trimmet omkostningerne med virka 11 mio. kr. sidste år. Medievirksomheden er ejet af Den Sydvestjyske Venstrepresse og Berlingske Media, hvor koncernchef Lisbeth Knudsen i dag har varslet, at besparelser i koncernen kan blive nødvendigt i lyset af det generelt meget lave forbrug, der sætter sine spor på mediernes annonceomsætning.  

 - LR

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs