Knudsen klar til trimninger

Det nedadgående forbrug og den lave samfundsvækst gør det aktuelt at trimme omkostningerne, siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.
Louise Reseke

Koncernchef Lisbeth Knudsen er parat til at sætte ind med omkostningstrimninger i Berlingske Media i efteråret og vinteren, siger hun til Mediawatch. Baggrunden er dels den generelt lave vækst i samfundet, der har sat annonceomsætningen i mediehuset under pres, dels nødvendigheden af at sikre luft til investeringer i udviklingen af den online omsætning, der bliver mere og mere vigtig. 

"Den ekstremt lave udvikling i privatforbruget og den manglende vækst i samfundet påvirker selvfølgelig vores omsætning, som den påvirker alle andre virksomheder og detailhandlen lige nu," siger Lisbeth Knudsen.

"Hos os er det at kigge på effektiviseringer og omkostningsreduktioner en del af en løbende proces for at skabe råderum til investeringer i de digitale medieområder. Men derudover vil udviklingen i forbruget og samfundsøkonomien også gøre det nødvendigt for os at trimme vores omkostningsside yderligere. Jeg kan derfor ikke afvise, at der inden for koncernen kommer et behov for særlige omkostningstiltag i efteråret eller vinteren," siger koncernchefen, der ikke har yderligere kommentarer til, hvilke tiltag der kan blive tale om, og hvor stort et omkostningscut, der kan blive nødvendigt.

Ifølge annoncedirektør Søren Hyldgaard, Berlingske Media, er det især et underdrejet boligmarked og det generelt lave forbrug, der har sænket omdrejningshastigheden i det kommercielle mediehjul - hvis man ser bort fra omsætningen i forbindelse med valget i september. Hos Berlingske Lokale Medier har direktør Gorm Wesing Flyvholm, tidligere meldt om bekymrende salgsudvikling oven på en sommer med vigende omsætningstal.

Berlingske Medias indtægter steg med to pct. til ca. 1,5 mia. kr. (204 mio. euro) i 1. halvår 2010 ifølge ejeren Mecoms regnskab for 1. halvår. Driftsresultatet (ebitda- før skat og afskrivninger) blev på cirka 66 mio. kr. (8,9 mio. euro) i den danske forretning, en stigning 0,1 pct. i forhold til året før, mens resultatet af den primære drift landede på et lille minus på ca. 2,3 mio. kr. (300.000 euro) - en lille forbedring på 0,6 pct. i forhold til 1. halvår 2010.

Mecoms resultat (ebitda) faldt samlet set en smule i 1. halvår til ca. 493 mio. kr. (66,1 mio. euro), hvilket svarer til tre pct. eller cirka 15 mio. kr. i forhold til 1. halvår 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også