”Jeg bliver utilpas, når man taler om Quest-brandet”

Distribution og ejerskab er blevet nøglebegreber i mediebranchen, mener tv-vært og journalist Richard Quest, der er en af CNN's slagnumre i nyhedskampen.
Tine Brødegaard Hansen

I sidste uge var CNN International-topværten Richard Quest i København for at være ordstyrer på en konference om bæredygtige forretningsstrategier, men Mediawatch ville hellere tale med ham om ”journalist branding”, mediebranchens udfordringer, og hvad der skal ske, når kontrakten skal genforhandles næste år...

Seks etager oppe i Skt. Petri-hotellet tog Richard Quest imod Mediawatch udsendte på tagterrassen med missende øjne iført sine karakteristiske seler på en af de sidste gode sensommerdage.

Som erhvervsjournalist, er han helt med på, at mediebranchen er en af de mest spændende forretningsområder i disse år.

”Ja, forretningsmodellerne ændrer sig hele tiden, for eksempel når det gælder ejerskabsmodeller; hvem der ejer hvem, og hvem der har solgt hvad til hvem. Et af kernebegreberne i mediebranchen  i dag er ejerskabet til distributionen og nye distributionsformer, se bare på Netflix (film), Quickster (udlejning) og web-tv."

CNN afviser Fox-vejen
Vil traditionelle medier som CNN klare sig i den nye medieverden?

”Ja, det håber jeg - jeg har et boliglån at betale. Spillet forandrer sig, og så må spillerne også forandre sig, som CNN har gjort med inddragelsen af forskellige platforme som nettet, smartphones og Ipad-app'en. Men en ting har ikke ændret sig: Der er stadig folk i den anden ende af ligningen. Som medieudbyder skal man reagere på hvordan, hvornår og hvad folk vil forbruge, men vores kerneforretning er stadig, at vi leverer nyheder til folk.”

Men spørgsmålet er om, om det er nok? I hvert fald raser i USA en debat om objektvitet. Kritikerne mener, at CNN blot repræsenterer to sider af en sag uden at efterlade seerne meget klogere, mens holdningsprægede kanaler som Fox News brager frem.

“Vi går ikke ned ad den vej, som er at have mere holdningsbaserede værter til højre som på Fox eller til venstre som på MSNBC, i kampen om primetime. Det er ikke vores game, folk kommer til os for at få upartiske nyheder, men det er ikke det samme som at sige på den ene side og på den anden side," siger Richard Quest og tilføjer:

"Men selvom vi ikke tager de andres position, når det gælder holdninger, anerkender vi, at seeren vil have nyhederne præsenteret på en anden måde end af en ankermand i stil med Walter Conkrite (legendarisk nyhedsvært, red.), der altid sluttede sine udsendelser med et: “And that's the way it is”. Sådan var det. Walther havde talt! Den går ikke i dag.”

Det er bare tv, ingen dør
Er det, hvad du prøver på med din karakteristiske stil som vært?

“I 25 år har jeg kæmpet imod, at erhvervsjournalistik skal være kedeligt. Business er fascinerende og handler om alle de beslutninger, vi træffer om, hvordan vi bruger vores penge. Det skal man forklare folk, og de forstår meget mere komplekse ting, end vi tror, men folk bliver hurtigt intimideret af ord som penge og statsgæld.”

Står der for meget respekt om forretningsverdenen til, at man tør formidle den mere underholdende?

“Nej, afsmag og mistillid er nok mere det, der præger holdningen i disse år efter den seneste krise. Men min mission er at få folk til at forstå, at det er vigtigt. Og hvis jeg skal bruge rekvisitter som en klokke og fjollede lyde, gør jeg det, så længe det ikke står i vejen for budskabet. Der er forskel på at bruge gimmicks og at være popsmart, og nogle gange rammer vi ikke balancen. Men vis mig en person, der aldrig laver fejl, og jeg viser dig en person, som aldrig foretager sig noget. Derfor siger jeg altid til producerne, at de bare skal køre løs. Vi skal jo ikke lande et jumbojet eller lave hjertekirurgi, vi laver tv. Hvis vi gør det forkert, er det eneste, der sker, at seerne tænker: ”Hmm, det var ikke særligt godt”, men ingen dør.”

Farligt at tro på 'Quest-brandet'
Journalist branding er til diskussion i øjeblikket - har du arbejdet meget med det og med din stil?

”Nej, nej, nej, hvis man gør det, er man på spanden. Jeg bliver utilpas når folk taler om ”Quest-brandet”. Det er farligt at begynde at tro på, for hvis jeg bliver historien, står jeg i vejen for den, og så fejler jeg. Men jeg forsøger at formidle historien og få den til at give mening, med hvilket talent jeg end har for det.”

Er det vigtigt for journalister at finde deres egen stil og måde at formidle på?

”Ja, men jeg er fundamentalt en reporter ligesom dig og alle andre. Før man udvikler en stil, er det vigtigt at huske, at man skal være “et sikkert par hænder”. Det er langt mere værdifuldt end en karakterdrevet galning. Hvis man ikke længere kan sende mig ud for at dække et bestialsk mord eller en bilulykke, bør jeg sige mit job op. Hvis jeg derimod skal dække min specialitet, luftfart, forventes det, at jeg bibringer noget i form af min erfaring og har min egen stil.”

Tv-værter uden indhold og meningsdiarré
Er der nok fokus på journalisthåndværket blandt værter i dag?

“Lidt kontroversielt kan man sige, at der er for mange tv-værter i dag, som tror, at det kun handler om at udvikle en form og ikke om journalistikken, så de accepterer at få et manuskript stukket ud, som de læser op af. Jeg går altid mit manuskript igennem med mit hold på en ikke-“nicey nicey”-måde, jeg siger: “Hvad mener du med det afsnit, jeg forstår det ikke?” Man skal være involveret og huske, at man først og fremmest er journalist. Når jeg skal skrive stillingsbetegnelse, hvad skriver jeg så? Tv-vært? Nej, jeg skriver journalist.”

Hvis journalistik er så vigtigt, hvorfor er der så en så stor efterspørgsel på holdningsprægede medier, blogs osv.?

“Da sociale medier kom frem, gav det nogle folk et middel til at udbrede deres meninger på en ukontrolleret måde, og pludselig fik vi en diarre af meninger alle steder. Men der er en forskel på mening og vurdering. Når jeg interviewer en af mine CNN-kollegaer som Jessica Gayle, vores Hvide Hus-korrespondent, elsker jeg at få hende til at give mig sin vurdering, fordi det er hendes fagområde, men jeg spørger ikke, hvad hun synes om x, y eller z.”

Kontrakt til genforhandling næste år
Er du blevet så tæt forbundet med CNN, at du ikke kan skifte til et andet tv-selskab?

“Oooh, min kontrakt skal genforhandles næste år...”

Så er det et godt tidspunkt at sprede lidt usikkerhed på...

“Jeg har nu været ti år ved CNN, og hvis jeg skulle flytte, ville det ikke handle om pengene. Skønheden ved at arbejde på CNN er, at når man putter noget på skærmen, bemærker folk det. Men jeg bliver 50 næste år, og jeg har cirka 15-20 år tilbage at arbejde i, så jeg spørger mig selv, hvad jeg vil bruge dem på?”

Har du fundet ud af det?

“Nej, slet ikke. Jeg har det for sjovt i øjeblikket, jeg laver de historier, jeg vil, og jeg får mulighed for at samarbejde med nogle af de mest fantastiske mennesker. Mit hold og jeg møder ind kl. 12.30 hver dag for at sætte programmet sammen og hver aften, når vi går off air kl. 20, tænker jeg, hvordan den flok gjorde det igen? Jeg er måske ansigtet på skærmen, men ved gud, det ville være et ynkeligt ansigt, hvis ikke det ikke var for dem.”

Mediechefer er altid bekymrede...
Hvad kan mediebranchen lære af andre brancher?

“Der er nok ikke meget at lære, for der sker så mange forandringer i mediebranchen øjeblikket. Når jeg møder topchefer for medieselskaber, har de altid et bekymret udtryk i ansigtet, for de ved ikke, hvad det næste bliver, og der er altid muligheden for, at der kommer noget nyt som vil ødelægge din forretningsmodel.
I dag kan alle kan starte en 24 timers nyhedskanal, det eneste man behøver er en videoserver og to værter, hvor den ene er en ældre herre, der ser alvorlig ud, og den anden er en blond kvinde. Men CNN har leveret nyheder i 31 år, og det giver trods alt en erfaring, som gør, at vi er bedre.”

Er du enig i, at værdien af nyheder falder, og at forbrugerne ikke vil betale for dem?

“Folk vil altid betale for kvalitet, jeg betaler også for visse nyheder online. Jeg tilhører endda en generation, som er vant til, at internetnyheder er gratis og derfor hader betalingsmure, men en ny generation er vant til at købe musik via Itunes, og det er også naturligt for dem med betalingsmure for nyheder.”

Så medierne skal bare fortsætte med betalingsmure?

“Ja, helt klart. Var det alt? Fik du, hvad du skulle bruge?”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også