Bureauer: Ny spillelov vil gi' vækst

Tv, radio, online - og måske supermarkedet - vil mærke den kommende liberalisering af spilleloven på den gode måde, spår to bureauer.

Det vil betyde flere annoncekroner i omløb, når Danske Spils monopol på pengespil ophæves i det nye år. Det spår to mediebureauer, der dog er enige om, at væksten i annonceomsætningen vil blive af den moderate slags.

"Både store og små spillere har været afholdt fra at bruge nogle mediekanaler, som de i et normaliseret marked ville benytte. Det har også begrænset deres investering. Så der vil både ske en omfordeling samtidig med, at budgetterne vil stige," siger adm. direktør for Mindshare, Martin Rasmussen (foto), der pointerer, at væksten ikke vil komme alle mediekategorier til gode.

"Både marked og brugeradfærd har ændret sig så meget, at ganske få traditionelle mediekanaler vil få glæde af den øgede annonceomsætning. En meget stor del af markedet er impuls-drevet og foregår online, derfor handler det om at være synlig meget tæt på selve transaktionen. Selvom Danske Spil har været meget træg på de digitale medier, udgør kanalen nu over 20 pct. af den samlede spilomsætning. Det vil primært være tv, som benyttes til at skabe kendskab og top-of-mind, og liberaliseringen giver mulighed for at få økonomi i brede nationale kampagner. Men online, med fokus på search og taktisk display, vil stadig være dominerende," siger Martin Rasmussen.

Også Jakob Olsen, Head of Broadcast hos IUM, tror også på en moderat annoncevækst.

"Der vil ske en vækst, selvfølgelig afhængig af hvor mange betting-virksomheder, der vil investere i det danske marked. Jeg er dog ret sikker på, at der ikke bliver tale om en vækst der ’vælter’ det danske reklamemarked."

Hvilke medier og platforme vil især få fordel af liberaliseringen?

"TV, radio og til dels online; TV 2’s dækningsevne og TV 2 Sport’s kvalitative match taget i betragtning, må alt andet lige betyde at disse medier vil få den største benefit. Men også på radio, hvor Danske Spil er en stor annoncør, vil der være en vækst," siger Jakob Olsen, mens Mindshare's Martin Rasmussen peger på supermarkedet som jokeren i den kommende kamp om spillernes opmærksomhed.

"Det store slag kan dog meget vel blive detailhandlen i alle dens former, som er én af de helt store afsætningskanaler."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også