DRRB: Solid annoncevækst i august

Ikke mindst tv-kategorien fortsatte årets forrygende omsætningsvækst i august, men i 4. kvartal er annoncefesten formentlig slut, spår bureau.
Per Fanefjord Laursen

Annoncørerne indrykkede annoncer for knap 450 mio. kr. i august - mod 379 mio. kr. i august sidste år. Det svarer til en stigning på 18 procent, viser DRRB’s mediaindex.

Til sammenligning var omsætningen 353 mio. kr. i august 2008 eller næsten 100 mio. kr. lavere end i år.

Procentuelt var der størst fremdrift hos radio med et august-hop på hele 64 procent, fremhæver DRRB.

“Der er udsolgt i perioder på tv, og det gavner radios evne til at tiltrække kampagner og styrke prissætningen. Men husk, at radio kommer fra et omsætnings- og prismæssigt ekstremt lavt niveau, så mediet er blot ved at finde tilbage til normale tilstande,” siger Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM, der glæder sig over, at to store spillere nu skaber ro på markedet.

Også kategorien ‘Lokale/regionale ugeaviser’ har oplevet en ekstraordinær stor vækst med et plus på 43 procent i august.

Vækst drives af tv og internet
Det er dog først og fremmest mediegrupperne tv og internet, som trækker DRRB’s mediaindex op på et nydeligt august-plus på 18 procent. Tv driver værket med en vækst på 22 procent, mens væksten for internet er en smule højere med 24 procent.

Dagblade ligger til en vækst på to procent i august, men når tallene på månedsniveau vipper omkring indeks 100 skal man tolke med forsigtighed.

“Jeg vil ikke påstå, at dagblade er i vækst. Mere status quo,” siger Kenneth Brenøe.

Usikkert marked fra 4. kvartal
Foreløbig er medieomsætningen for hele 2011 til dato steget med 13 procent, men uagtet den høje vækst i august, forventes det, at væksten får trange kår resten af 2011.

Kenneth Brenøe noterer sig, at medierne i 2011 til dato nyder stormende vækst, men fra 4. kvartal ændrer den gode stemning sig.

“Det virker til, at tingene stopper lidt op i resten af året. Forbruget er ikke rigtig kommet i gang endnu. Og med en ny regering og usikkerheden omkring, hvilken politik den nye regering vil føre, holder forbrugerne nok også lidt igen i den nærmeste fremtid. Mange er nok usikre på, om der vil komme boligpakke, betalingsring, højere skatter og afgifter. Den gode nyhed er, at september bliver reddet af valget generelt set, dvs. primært for dagbladene, outdoor og online.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også