Springers digitale indtægter skal udgøre 50 pct.

Den tyske mediekoncern Axel Springers digitale salg og indtægter var på 29 pct. i andet kvartal og skal op på at udgøre halvdelen i de kommende år.
MediaWatch

Springer-koncernen, der ejer 240 aviser og magasiner i 35 lande, forbereder sig på, at selv det stærke tyske printmarked bliver mindre og mindre.

Derfor skal salg og indtægter fra digitale aktiviteter, der i andet kvartal udgjorde 29,5 pct., øges til 50 pct. over de næste syv år, skriver ft.com.

Eksempelvis solgte tabloidavisen Bild cirka 2,9 mio. eksemplarer dagligt i december 2009, men det er siden faldet med 300.000. En del af tabet opvejes dog af, at Bild henover sommeren solgte 109.000 digitale eksemplarer dagligt.

Særligt tablet-markedet vil hjælpe avis-salget i løbet af de næste fem til ti år, fordi det vil udvikle sig til et massemarked, mener Axel Springers adm. direktør Mathias Döpfner, ifølge ft.com.

Men selvom Springer-koncernen var en af de første til at byde Apples Ipad velkommen med åbne arme, er der siden kommet andre boller på suppen.

"Vi bliver nødt til at bryde Apples kvasi-monopol for at få flere devices ind i verden. Og også udfordre Apples betingelser for at gøre forretninger, som vi finder uacceptable," siger Mathias Döpfner til ft.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også