Valgforsider: Fra "fed ide" til "lidt gammeldags"

MediaWatch har bedt Rasmus Ibfelt fra e-Types kommentere på valgdagens avisforsider.
Cecilie Thorup

Folketingsvalg er en af de rigtig store begivenheder - også i dansk dagspresse som bekendt - og i dag er dagen, hvor slaget skal stå. Men hvordan har de fire største dagblade valgt at runde tre ugers hektisk valgkamp af? MediaWatch har bedt managing director hos e-Types, Rasmus Ibfeldt, kommentere fire af valgdagens forsider.

 

"Jeg synes, det er en interessant forside. Den er lidt underspillet, men hvis man skal ud og være overfortolkende, er signalet alligevel klart. Det er ikke nogen hemmelighed, at Børsen støtter erhvervslivet, og det gør Børsens læsere også. Og med forsiden og overskriften, signalerer man, hvilken blok man helst så som vindere, mht. erhvervsliv og finanspolitik. Men billedvalget er interessant – man har valgt et billede, der fremstiller S og SF som sejrsherrer. De er glade, udviser styrke og selvtillid. Det understøtter ikke headlinen. På den måde siger Børsen: Vi så helst at blå blok vandt – men vi accepterer, at det er rød blok der kommer til at vinde."

 

"Politikens forside kræver, at man har sat sig lidt ind i sagerne. Den kræver indsigt og fordybelse. Her er det ikke bare en snak om rød eller blå blok – men om selve indholdet af valgkampen. Jeg synes det er en fed idé, at man på den måde fremhæver de ord der har været gentaget flest gange, ovenpå en valgkamp som netop har været præget af en masse gentagelser. Forsiden henvender sig til Politikens målgruppe, som netop er kendetegnet som de lidt mere raffinerede, kreative og intellektuelle. Og Politiken er også kendt for sit grafiske design og typologi. Rent grafisk synes jeg dog ikke, at lige denne grafik er særlig god."

 

"Her er der tale om den rent kommercielle forside, dog med et lille twist. Den er klar i kommunikationen – ’Du bestemmer.’ Der er ikke så meget at tage fejl af. Den stinker langt væk af amerikansk valgkampagne, med den meget klare og visuelle opdeling af to kandidater. Det interessante perspektiv er, hvordan Berlingskes logo (den blå farve) stiller sig i opposition til rød farve. Det er også en meget klar måde at bekende kulør på."

 

 

"Jeg synes, Jyllands-Postens forside er underlig. Den forsøger at sige det samme som Berlingske, men det kommer alligevel ikke rigtig frem – den er intetsigende, har ingen power, og ingen stillingtagen. Den er ikke særlig raffineret. Tanken er god nok – men jeg synes, det virker lidt gammeldags."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også