MediaWatch

Politisk reklameeksplosion i medierne

Valgkampen 2011 har budt på den største mængde af politisk reklame nogensinde.

Den politiske sendeflade i medierne har aldrig været større, men det er ikke kun her, at valgkampen 2011 har fået ekstra bevågenhed. Partiernes reklamebudgetter har også nået nye højder.

Ifølge beregninger, som Børsen har foretaget på baggrund af tal fra Gallup Adfacts, har de politiske partier i valgkampens første ti dage øget deres reklameforbrug med hele 225 procent i forhold til samme periode under sidste valg.

”Partierne har sparet op til det her valg i længere tid end ved sidste valgkamp, ergo har de flere penge at bruge, og derudover spiller de på mange flere mediekanaler end tidligere,” siger partiforsker ved Københavns Universitet Karina Kosiara-Pedersen til Børsen.

Men pressechef for Dansk Folkeparti, Søren Søndergaard, har også en anden mulig forklaring på annonce-boom’et.

”Med hånden på hjertet må man jo sige, at det i år ser ud til, at der kan ske et sceneskifte, og det har betydet, at alle giver fuld gas på alle pedaler,” siger Søren Søndergaard.

Rent procentuelt har reklame-væksten været størst hos rød blok, mens Liberal Alliance løber med prisen som det mest reklamerende parti.

- CT

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs