OMD: “Tæt på katastrofalt for Canal9”

Canal9’s vej til seernes hjerter skulle gå gennem danske fodboldrettigheder. Når de er mistet, går kanalen en vanskeligere fremtid i møde, mener Claes Braagaard, OMD.
MediaWatch

“Skidt for Canal9” og “Tillykke til Viasat og TV 2 Sport”. Så kort kan kampen om tv-rettighederne til Superligaen opsummeres, når man spørger Claes Braagaard, trading director i mediabureauet OMD.

Fra 2012-2015 kommer tv-transmitteringen af de danske superliga-kampe nemlig udelukkende til at udspille sig på MTG-ejede TV3+ og TV 2 Sport, som MTG ejer sammen med TV 2.

“I forhold til Canal9 er det tæt på katastrofalt, at de har mistet rettighederne fra 2012, det kan blive vanskeligt for dem at have mistet de to kampe, de før havde,” siger Claes Braagaard med henvisning til, at Canal9 hidtil har haft andet og femte kampvalg.

Dermed har Canal9’s fodboldambitioner for den danske liga fået rødt kort. Dog har Canal9 for nylig købt rettighederne til spanske La Liga og UEFA Europa Leauge fra 2012.

Distributionsmæssigt får Canal9 blandt andet en udfordring med at gøre sig til for antenneforeningerne, når kanalen ikke længere har dansk fodbold, mener Claes Braagaard.

Er det her dødsstødet for Canal9?

“Jeg er ikke tilhænger af at lægge medier i graven, og måske kan det være sundt at få et rap over fingrene og retænke forretningen. Canal9 har nu ikke længere den danske fodbold som flagskib og står derfor over for en strategisk udfordring, som må tages op med ejeren Bonnier. Men de har jo stadig et par måneder at løbe på (før de nuværende rettigheder udløber, red.), så jeg vil ikke levere dødsstødet,” siger Claes Braagaard og henviser til, at Canal9 kom en anelse hovedkuls ind på markedet for superligarettighederne.

Oprindeligt købte norske Telenor nemlig tv-rettighederne i kampen om at blive gatekeeper for det digitale sendenet. Men Telenor tabte til Boxer TV og videresolgte derfor fodbold-rettighederne til Bonnier, som med dem i ryggen etablerede sig med Canal9 i Danmark.

Bonnier er et velpolstret medieselskab, som kunne have matchet MTG i budrunden. Men Canal9 har ikke samme brede distribution og annoncegrundlag som 3+ og TV 2 Sport, når det gælder at trække pengene hjem igen, og det kan have spillet ind på, hvor høj en pris man var villig til at slippe, vurderer Claes Braagaad.

Langt lysere ser det nu ud for konkurrenterne.

“TV 2 Sport og Viasat er de helt store vindere, og det har kostet knapper for dem, når Divisionsforeningens formand Claus Thomsen kalder aftalen den bedste nogensinde. Mange havde ventet, at rettighederne faldt i pris, så der skal også lyde et tillykke til Divisionsforeningen,” siger Claes Braagaard.

Nu gælder det for tv-selskaberne om at kapitalisere på rettighederne, og det sker primært via annonce- og abonnementsindtægter, men dem skal de ikke gøre sig håb om at øge kraftigt, mener Claes Braagaard - der som repræsentant for annoncørerne dog heller ikke har interesse i prisstigninger.

“Siden man sidst forhandlede Superligarettigheder, har annoncepriserne jo været igennem en finansiel krise, så annoncepriserne er væsentligt lavere i dag. Derfor bliver det en udfordring for tv-stationerne at få pengene ind. Måske kan Viasat benytte pay per view i visse tilfælde,” siger Claes Braagaard.

Når det gælder distribution står Viasat og TV 2 Sport stærkere i forhandlingerne med antenneforeningerne og med Yousee, men heller ikke her, er man interesseret i prisstigninger.

Ikke desto mindre erkender Claes Braagaad, at seertallet kan stå til stigning med aftalen. For Viasat går fra en til fire superliga-kampe, og selvom de kommer til at sublicitere en eller to kampe til TV 2 Sport, er det stadig en fordobling af kampe i forhold til den forrige rettighedskabale, og det styrker Viasats satsning på fodbold-tv, mener Claes Braagaard.

“Viasat har løftet det at sende fodbold ved at sende programmer om fodbold. Men det er jo federe at sende fodboldprogrammer som optakt til en kamp, og det kan bedre lade sig gøre nu,” siger Claes Braagaard, som mener, at den nye rettighedsaftale kan give seertallene et løft, selvom kritiske røster taler om, at superligaen mister betydning på grund af øget fokus på internationale ligaer.

“Generelt er der meget fodbold i tv, og der er kamp om herrernes gunst, så der er noget om, at seertallene har været vigende, men der er også stor forskel på at sende kampe på 3+ og på Canal9, og det kan øge seerteallet.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også