Radio 100 melder sig tilbage i kampen

Radio 100 forbereder en strategi-tilpasning og gentænker kommerciel radio i Danmark med en tidligere DR-redaktør som primus motor på indholdet.
Per Fanefjord Laursen

Nu skal Radio 100 ud af det dødvande, der opstod efter radioens selvpåførte tilbageslag, da man i 2009 afleverede FM6-koncessionen, gik konkurs og afskedigede de fleste ansatte.

Radioselskabet, der også tæller Radio Soft, melder sig parat til at investere årets stigende annonceindtægter i produktudvikling af Radio 100.

Vejen frem bliver en ganske markant kurstilpasning, der godt kan beskrives som en gentænkning af kommerciel radio i Danmark, siger den nye programchef, der kommer fra DR.

Programchef fra DR
“God radio er vedkommende radio, hvad enten radiostationen er kommerciel eller public service. Det vil sige indhold, om det der optager danskerne. Lige nu er det bl.a. valg, så vi har indført politiske gæster i morgenshowet,” siger Rune Born Schwartz, der for nylig tiltrådte som ny programchef.

Alene hans skifte i august fra DR til Radio 100, signalerer en frisk kurs. Rune Born Schwartz nyder anerkendelse i branchen for indsatsen i sit gamle job som redaktør i DR Medier, digital radio. Han vil kombinere elementer fra kommerciel radio med public service radio og sætte sine fingeraftryk på fladen, herunder hans fornemmelse for radioværters talent og stil.

Ud i landet på FM og DAB
Vækstoffensiven indebærer også, at Radio 100 vil bredere ud end den nuværende semi-landsdækkende distribution. Det skal ske via flere lokale FM-sendere og meget gerne DAB. Kombineret med andre digitale veje til brugerne, herunder en ny Radio 100 app.

”Vi er klar til at søge den ledige DAB kapacitet, så snart den udbydes af Styrelsen for Bibliotek og medier, ligesom vi meget gerne vil søge midlertidige sendemuligheder på DAB, hvis vi må,” siger Jim Receveur.

Kombinationen af styrket distribution og nyt programindhold skal sikre radioen en højere ugentlig dækning, en højere share, og ultimativt en større bid af annoncekagen, oplyser Jim Receveur, der ikke vil ud med konkrete mål.

Troen på markedet
Det fornyede mod på investering hos Jim Receveur personligt og hans finansielle partner bygger på troen på, at det kommercielle potentiale er intakt efter mange år med mildt sagt skuffende resultater.

Radioomsætningen stormer frem i år og runder 170 mio. kr. i national omsætning, plus ca. 250 mio. i lokal omsætning, spår Receveur, ved vidende at Folketingsvalget skæpper godt i kassen.

Han forventer, at den nationale reklameomsætning når 220 mio. kr. i 2012 og dermed er tilbage på 2007-niveau, efter finanskrisen tildelte mediet et håndkantsslag i årene 2008-2009.

”Vi er i 2011 kun to landsdækkende aktører på det kommercielle marked, og 220 mio. til deling er et rimeligt udgangspunkt,” lyder analysen.

Radio Soft er uden værter, drives som et separat selskab og giver overskud, oplyser Jim Receveur.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også