Valg-tv: News når nye højder - DR1 dykker

Hovedkanalen DR1 taber seerandele i primetime på at dække valgkampen, mens nichekanalen TV 2 News’ intensive dækning ligner en strategisk genistreg.
Per Fanefjord Laursen

Traditionelt udkæmpes valgkampen mellem tv-kanalerne mellem de to hovedkanaler TV 2 og DR1. Efter to uger med valg fører TV 2 det opgør med en seerandel på 27 procent, mens DR1 har 23 procent, målt i primetime kl. 20-23.30, hvor de store valgprogrammer er placeret.

De to tv-organisationer har under dette folketingsvalg lagt helt forskellige programflade-strategier. Nyt er, at TV 2 bevarer den faste programplan med undtagelse af torsdage. Derudover er det, foruden udvidet valgdækning i TV 2 Nyhederne, kun TV 2-regionerne, der står for den daglige valgdebat på TV 2.

Kæmpe share gevinst for News
TV 2 har udpeget TV 2 News som hjemsted for den intensive valgdækning, der til gengæld kører 24/7.  Den strategi har haft en afgørende betydning for TV 2 News, der fremstår som valgkampens helt store tv-vinder, altså målt på procentuel vækst, viser status på valgseningen fra bureauerne Maxus og OMD.

“TV 2 News ligger i index 131 i forhold til ugerne lige inden valget blev udskrevet. Sammenligner man News’ share i valgperioden med perioden sidste år, ligger den i imponerende index 209,” siger Broadcast Director Jesper Frost Thorhauge, Maxus.

TV 2 News' share sniger sig således op mod fem procent, som den sjældent har nået i sin snart fem årige levetid. Sidst var under klimatopmødet, noterer OMD.

DR taber på valg
På DR1 har valget fyldt godt i fladen. Tallene tyder dog på, at DR1 har tabt på denne strategi i primetime, da hovedkanalens share, sammenlignet med samme periode i 2010, ligger i index 86, mens TV 2 ligger i index 102.

“Det er tilsyneladende en fornuftig strategi - set med rene seerbriller - ikke at ændre for meget på den allerede planlagte programplan, og lade nichekanaler om at dække valget,” siger Jesper Frost Thorhauge og uddyber:

“En ekstra interessant udvikling er, at begge hovedkanaler fortsætter en generelt svagt nedadgående tendens og afleverer share til de mindre spillere på markedet. Det er DR1 med valgprogrammer, der taber mere end TV 2,” siger han.

De næste spørgsmål
En ting er indekstal på share, noget andet faktiske seertal. Det har indtil videre ikke været muligt at få udarbejdet en analyse af, hvorvidt TV 2 samlet set har flere seere i antal tusinder, end DR på valgstoffet - og om TV 2 med ny strategi har en større eller mindre opbakning til valgstoffet sammenlignet med 2007. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også